نظام آموزش عالی کشور مانع از ورود جوانان به زندگی شده است!

نظام آموزش عالی کشور مانع از ورود جوانان به زندگی شده است! به گزارش کنکور هنر، مشاور آموزشی رئیس جمهور با تأکید بر اینکه نظام آموزشی باید به موازات زندگی باشد، اظهار داشت: هم اکنون یکی از انگیزه های جوانان ما برای ورود به دانشگاه اینست که دیرتر وارد زندگی واقعی شوند.



شهرام یزدانی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به وضعیت رفتارهای خودآسیب رسان در بین برخی دستیاران پزشکی اظهار داشت: این بحث، مسئله خیلی پیچیده ای است. یک موضوع مهمی که الان در کشور ما وجود دارد و می تواند یکی از علت های اصلی این رخدادهای ناگوار در کشور باشد، این است که سیستم آموزش عالی کشور ما Interpose شده و در بین زندگی افراد قرار گرفته است.
وی در مورد این مفهوم توضیح داد: یعنی خیلی از جوانان ما درس می خوانند و کنکور قبول می شوند به امید اینکه در آینده بتوانند زندگی خوبی داشته باشند. بعنوان مثال هفت سال در رشته پزشکی درس می خوانند به امید زندگی خوب آینده، باردیگر ۴ سال دیگر هم جهت زندگی آینده درس می خوانند. جوانان ما در عمل زندگی خودشان را به تعویق می اندازند.

یکی از انگیزه های جوانان برای ورود به دانشگاه، دیرتر وارد زندگی شدن است

مشاور آموزشی رییس جمهور با اشاره به اهمیت توسعه جامع در زندگی افراد اظهار داشت: خیلی از جوانان ما که دیپلم می گیرند، توسعه جامع را برای ورود به یک زندگی مستقل را ندارند و یکی از انگیزه های جوانان ما برای ورود به دانشگاه این است که دیرتر وارد زندگی واقعی شوند. چون در این مرحله فقط درس خواندن بلد هستند و شاید مهارت دیگری نداشته باشند.
وی اشاره کرد: گفتن این مساله خیلی ساده است اما تصور کنید یک فرد در ۱۸ سالگی وارد دانشگاه شده و بعنوان مثال ۳۵ سالگی با گرفتن یک مدرک فوق تخصص پزشکی از دانشگاه بیرون می آید و جدیدالورود تلاطم های بازار کار و غیره می شود تا اینکه بالاخره بتواند زندگی کند.
رئیس مرکز ملی تحقیقات راهبردی آموزش علوم پزشکی کشور با تأکید بر اهمیت تاب آوری در وضعیت سخت اضافه کرد: این شرایط خیلی دشواری است و باید فرد تاب آوری شرایط سخت را داشته باشد. شرایطی که ما ایجاد کردیم، شرایط خیلی مناسبی نیست و همه افراد تاب آوری مناسب را در وضعیت دشوار ندارند.

نظام آموزشی باید به موازات زندگی باشد

وی با اشاره به برگزاری نشستی در بولونیای ایتالیا در سال ها قبل اشاره نمود و اظهار داشت: در این جلسه تأکید شد که باید نظام آموزشی باید طوری طراحی شود که به موازات زندگی باشد؛ نه بغیر از زندگی. بدین سبب یک سیستم آموزش عالی credit based طراحی کردند که در کشورهای شمال اروپا شروع شده است. هدف آن این است که یک جوان ۱۸-۱۹ ساله وارد زندگی شود، کار کند و تحصیلش را نیز ادامه دهد تا مسیر ورود به کار و ورود به تحصیل از یکدیگر جدا نشوند.
مشاور رییس جمهور در مورد اجرای چنین ایده هایی در ایران اظهار داشت: دراین خصوص ایده هایی وجود دارد که در کشور ما نیز مشابه این مسایل اتفاق بیافتد ولی در حد ایده هستند و هنوز فرصتی فراهم نشده که یک کار کارشناسی دراین خصوص صورت گیرد.
یزدانی اضافه کرد: در نظام آموزش عالی ما باید یک تحول اتفاق بیفتد تا جوانان ما بتوانند زودتر وارد بازار کار شوند و زندگی کنند.

تاکید آموزش وپرورش به توسعه علمی بچه ها؛ بجای توسعه همه جانبه

مشاور آموزشی رییس جمهور با اشاره به اهمیت ایجاد توسعه جامع در خردسالان توضیح داد: مدرسه و آموزش وپرورش ما عمدتا اهتمام دارد که توسعه علمی در بچه ها بوجود آورد. در صورتیکه در دنیا وقتی در مورد علم و بایدهای آموزش صحبت می شود، صحبت از یک «توسعه همه جانبه» و «فراگرا» است. هدف این است که یک بچه ۶ ساله وقتی پس از ۱۲ سال از مدرسه بیرون می آید توسعه شناختی، توسعه فرهنگی، توسعه اجتماعی، توسعه عاطفی و توسعه جامع پیدا کرده باشد؛ ولی همه این ها در آموزش وپرورش ما مغفول مانده است.
وی اضافه کرد: یکی از مواردی که دکتر پزشکیان در اصلاحات آموزش وپرورش مد نظر دارد، این است که بچه های ما یک توسعه جامع پیدا کنند و یک آدم متعادل فارغ التحصیل شود.
رئیس مرکز ملی تحقیقات راهبردی آموزش علوم پزشکی کشور اظهار داشت: برخی اوقات می بینیم که فرد پس از اتمام مدرسه، رتبه خیلی خوبی کسب کرده، هوش خوبی دارد ولی توسعه عاطفی پیدا نکرده است و وارد دانشگاه می شود و با نخستین شکست عاطفی خود، مبادرت به یک کار غیر قابل برگشت می کند.

نباید شرایط سخت ایجاد نماییم ولی تاب آوری را تقویت کنیم

وی اشاره کرد: بدین سبب یکی از راه کارها این است که قبل از ورود بچه ها به دانشگاه، در کنار توسعه علمی به توسعه اجتماعی، فرهنگی و عاطفی آنها نیز توجه داشته باشیم تا این بچه ها در آینده بتوانند در مقابل سختی زندگی تاب آوری داشته باشند.
یزدانی اشاره کرد: البته که ما نباید کاری نماییم که آنها خیلی با سختی مواجه شوند، این نکته بسیار مهمی است ولی اگر با سختی مواجه گشتند، تاب آوری داشته باشند و تصمیم نادرستی نگیرند.

برای تحولات تا کی منتظر بمانیم؟

وی در جواب خبرنگار مهر در مورد اینکه تغییرات مذکور، زیرساختی هستند؛ چقدر زمان نیاز است که این مسایل اجرائی شوند؟؛ اظهار داشت: به زعم من، این بحث هایی که در سطح وزارت بهداشت، آموزش وپرورش و دکتر پزشکیان مطرح می شود، مطالبی هستند که حتی در طول یک دولت هم انجام نشوند و ممکنست ۱۵ تا ۲۰ سال طول بکشند ولی مثل هر هدف دیگری، برای یک غایت طولانی مدت می توان اهداف کوتاه مدت، میان مدت و طولانی مدت تعریف کرد.
مشاور آموزشی رییس جمهور اظهار داشت: کاری که ما درحال انجام هستیم این است که دراین خصوص اهداف کوتاه مدتی تعریف نماییم تا در طول یک دولت و ۳-۴ سال شکل بگیرد. برخی اهداف هم ممکنست ۸ سال بطول بیانجامد، دستیابی به برخی اهداف هم ممکنست ۲۰ سال طول بکشد؛ ولی تا آن زمان که هدف گذاری نکنیم، حرکت ما شروع نمی گردد. الان هدف گذاری در حال انجام می باشد و حرکت را نیز بطور قطع شروع خواهیم کرد.


1403/12/18
13:06:32
5.0 / 5
24
تگهای خبر: آموزش , اجرا , تحصیل , تخصص
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
X
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۳
پربیننده ترین ها

پربحث ترین ها

جدیدترین ها

کنکور دکترای هنر
phdhonar.ir - تمام حقوق برای كنكور هنر محفوظ است

كنكور هنر

کنکور دکترای هنر

با کنکور هنر، دکترای هنر را به حقیقت تبدیل کنید! راهنمای طلایی دکترای هنر!