بیشتر از ۷۰ تا ۸۰ درصد چالش های دانشجویان خارجی بین دستگاهی است
به گزارش کنکور هنر، معاون بورس و دانشجویان خارج سازمان امور دانشجویان اظهار داشت: بیشتر از ۷۰ تا ۸۰ درصد چالش های در ارتباط با دانشجویان خارجی بین دستگاهی است و لزوما ارتباطی با دانشگاه ها ندارد.
به گزارش کنکور هنر به نقل از سازمان امور دانشجویان، عباس قنبری باغستان در پنل «پل های دانش: چشم انداز تعاملات بین المللی ایران» در همایش ملی علم و فناوری در برنامه هفتم پیشرفت اظهار داشت: برپایه حقیقت های موجود، چالش های زیادی در رویارویی با فرایندهای جذب دانشجوی خارجی داریم اما تقلیل همه آنها به دانشگاه ها آدرس غلطی است و نباید فقط دانشگاه ها را مسئول دانست، در واقع آموزش عالی کشور با قدمت و سابقه درخشانی که دارد، می تواند حتی فراتر از اهداف کلان برنامه هفتم پیشرفت حرکت نماید و دراین میان نباید به علت چالش هایی که عموما به بیرون از آموزش عالی مرتبط می باشد، دانشگاه ها را ضعیف جلوه داد.
وی ضمن اشاره به لیست چالش های موجود در جذب دانشجوی خارجی و میزبانی از آنها در کشور که متاسفانه پایدار مانده اند، اضافه کرد: به جرات میتوان گفت بیشتر از ۷۰ تا ۸۰ درصد چالش های در ارتباط با دانشجویان خارجی بین دستگاهی است و لزوما ارتباطی با دانشگاه ها ندارد.
معاون بورس و امور دانشجویان خارج سازمان امور دانشجویان ضمن اشاره به دو هدف کلان برنامه هفتم پیشرفت شامل «جذب ۳۲۰ هزار دانشجوی خارجی» و رسیدن به «مرجعیت علمی» تا پایان برنامه اضافه کرد: تجربه جذب دانشجویان خارجی در سالهای اخیر با میزبانی از دانشجویان عموما عراقی و افغانستانی باآنکه در جای خود بسیار پرارزش است، اما تجربه محدودی است و در صورتیکه ما فقط به همین روند بسنده نماییم و از آن فراتر نرویم، ما نه به اهداف مندرج در برنامه هفتم خواهیم رسید و نه مشکلات و چالش های واقعی بر ملاء خواهند شد.
نباید به دانشجوی خارجی نگاه ابزاروار داشته باشیم
قنبری با تأکید براینکه نباید به دانشجوی خارجی نگاه ابزاروار بگونه ای که یک «ظرفیت محدود و کوتاه مدت» هستند، داشته باشیم و حتما باید این نگاه و نگاه کلان مان به دانشجوی خارجی را بگونه ای که «ظرفیت نامحدود و بلندمدت» هستند، اصلاح نماییم، اضافه کرد: این که فکر نماییم دانشجوی خارجی فرد محروم و ضعیفی است و احتیاج به مدیریت از بالا به پایین دارد، یا الزاما باید حتما در خوابگاه دانشجویی باشد یا غذای یارانه ای بخورد و یا هر بار برای خروج و ورود باید هفت خان طی کند، یا این که از ظرفیت وی فقط بعنوان «دانشجو» استفاده نماییم و فقط به دنبال مدیریت مدت کوتاه حضورش در کشور باشیم، نگاه درستی نیست!
وی ضمن اشاره به این که خیلی از زیرساخت های اجتماعی جامعه ما برای جذب دانشجو آماده نیست و این ربطی به دانشگاه و آموزش عالی ندارد، افزود: نسل جدید دانشجوی خارجی درست شبیه دانشجویان ایرانی بسیار آرمان گرا، پویا و طالب کسب تجارب جدید زیست دانشجویی-اجتماعی در جوامع مختلف است از اینرو اگر واقعاً به دنبال جذب دانشجوی خارجی حتی فراتر از اهداف برنامه هفتم هستیم، باید فرصت طلبی آنها را ارج نهیم و خویش را برای میزبانی از چنین قشری و چنین نسلی و متناسب با خواست و نیاز آنها آماده نماییم.
وی افزود: دانشجوی خارجی که با صرف هزینه زیاد و شخصی کشوری را برای ادامه تحصیل انتخاب می کند، بیشتر با نگاهی فرصت طلبانه به دنبال رقم زدن یک تجربه بکر، خلاق و نوآورانه و متفاوت از کشور خود است تا بتواند آینده خویش را در دنیای رقابتی و پرچالش امروزین تضمین کند. از اینرو باید در کنار تحصیل و زیست دانشجویی، زیست اجتماعی و رفاهی منحصر به فرد و استانداردی را هم داشته باشد. این به این معناست که باید بتواند به سادگی ویزا بگیرد و برای هربار خارج شدن از کشور احتیاج به مجوز نداشته باشد، باید بتواند بدون محدودیت در بهترین نقطه شهر اقامت کند و حتی همراه با خانواده اش باشد، باید بتواند بدون محدودیت از خدمات بانکی و مزایای بانکداری آنلاین و... برخوردار باشد، باید بتواند به راحتی گواهینامه ایرانی بگیرد و مالک ماشین شود، باید بتواند به راحتی به تلفن همراه و اینترنت پرسرعت و بدون محدودیت دسترسی داشته باشد، باید بتواند به راحتی به پزشک مسلط به چند زبان رجوع کند و از بیمه مناسب با پوشش کافی برخوردار باشد، باید بتواند آخر هفته به سینما برود و فیلم مورد علاقه خویش را ببیند و بدون ترس از بازداشت یا برخورد غیرحرفه ای در پارک قدم بزند.
دکتر قنبری ضمن اشاره به تجربه کشورهایی همچون ترکیه، مالزی، سنگاپور، کرده جنوبی و... و. که در همین چند سال قبل تبدیل به قطب جذب دانشجوی خارجی شده و علاوه بر کسب منافع مادی زیاد، دستاوردهای علمی، تحقیقاتی و نوآورانه زیادی را نصیب خود کرده اند، اضافه کرد: در یک سطح ایده آل تر، دانشجوی خارجی باید بتواند در کشور ما از یک چشم انداز روشن و مطمئن از آینده کسب و کار خود و توسعه کارآفرینی و تضمین سرمایه گذاری برخوردار باشد، ازاین رو زیرساخت کارآفرینی موردنیاز برای آنها، قوانین و مقرارات در رابطه با آن شامل مالی و بانکی، مالیات، اقامت، امکان ثبت شرکت و حضور در بسترهای کارآفرینی همچون پارک های دانش و فناوری، صنایع، بخش خدمات و گردشگری و... آنها هم باید فراهم باشد.
معاون بورس و دانشجویان خارج سازمان امور دانشجویان اضافه کرد: البته دانشگاه ها هم به علت همان تجربه محدود ناشی از میزبانی از دانشجویان خارجی از کشورهای عموما همسایه، تا حد زیادی در موج اول جذب دانشجوی خارجی باقیمانده اند و این هم از راه گذار به موج های جدید بین المللی سازی احتیاج به اصلاح دارد.
به دنبال یک گذار پارادایمی در جذب دانشجوی خارجی هستم
قنبری ضمن اشاره به سیاستهای جدید سازمان امور دانشجویان در جذب دانشجوی خارجی افزود: ما به دنبال یک گذار پارادایمی در جذب دانشجوی خارجی هستم که در مرکز آن «بازاریابی» به معنای علمی و تخصصی آن در بدنه و ساختار دانشگاه ها قرار دارد. هر دانشگاهی که در این راه حرکت نماید، سازمان امور دانشجویان با تمام وجود از آن حمایت خواهد نمود.
وی با تکیه بر لزوم ورود به بازاریابی بین المللی با هدف تنوع بخشیدن به کشورهای هدف در اقصی نقاط جهان بعنوان یک کنش استراتژیک و تخصصی که نیازمند ورود حرفه ای دانشگاه ها در آن است، اضافه کرد: خیلی از ظرفیتهای دانشگاهی و رشته های تحصیلی و بسترهای رشد و شکوفایی همچون در پارک های علم و فناوری طرفداران و متقاضیان زیادی در اقصی نقاط جهان دارد که متاسفانه خوب بازاریابی نشده اند. در واقع آن چه تابحال در زمینه جذب دانشجوی خارجی شاهد بوده ایم، بیشتر فعالیت «روابط عمومی» یا «دید و بازدیدهای تشریفاتی و کلان در سطح روسا» است و این دو نمی توانند بازاریابی تلقی شوند یا به اهداف آن برسند.
مقیاس جهانی متوسط هزینه آماده سازی دانشجو برای مهاجرت ۵ هزار دلار است
این مقام سازمان امور دانشجویان ضمن اشاره به لزوم پذیرفتن الزامات گذار به بازاریابی بین المللی همچون «نگاه تخصصی» و «تامین و پرداخت هزینه» آن خاطر نشان ساخت: در مقیاس جهانی متوسط هزینه شناسایی، آماده سازی، اقناع و رسانیدن یک دانشجوی خارجی به مرحله تصمیم گیری برای مهاجرت به کشور جهت ادامه تحصیل حداقل پنج هزار دلار است که این مهم عموما توسط دپارتمان های بازاریابی و کارشناسان خبره و ورزیده آن صورت می گیرد. اما نباید از این هزینه ترسید چون که این هزینه بیشتر نوعی سرمایه گذاری است و در صورت هدایت درست آن، نه فقط بازگشت سرمایه دارد، بلکه بطور قطع دستاوردهای جانبی زیادی هم در دیگر حوزه ها به دنبال دارد.
قنبری در انتها با تأکید براینکه باید در جذب دانشجوی خارجی اهداف بلند مدت و آینده نگر داشت، اظهار داشت: اگر بتوانیم با موفقیت این گذار پارادایمی با محوریت «بازاریابی» تخصصی و حرفه ای را به خوبی به سر انجام برسانیم، آنگاه الزامات بازار دانشجویان خارجی، همچون فشار تقاضا، خود اقدامات بعدی دانشگاه ها همچون سوار شدن بر موج های جدید بین المللی سازی همچون آموزش آنلاین، برگزاری های دوره های مشترک، اجرای دوره های آموزشی به زبان های مختلف در کنار زبان فارسی، هدفمند سازی بورسیه ها، جذب دانشجویان نخبه و سرآمد، هدایت دانشجویان خارجی بسمت کارآفرینی و استقرار در پارک های علم و فناوری و... را رقم خواهد زد.
منبع: phdhonar.ir
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب