انتخاب نوع مهارت آموزی، اولین گام در خلاقیت و خلق ارزش است
به گزارش کنکور هنر، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه، مهارت مهارت آموزی اولین گام در خلاقیت و خلق ارزش است، اظهار داشت: با وجود شمار فراوان مهارت ها در دنیای کنونی دغدغه اصلی امروز اینست که چه مهارتی را باید کسب نماییم.
به گزارش خبرنگار گروه علمی ایرنا، روز گذشته پنجم اسفندماه مرکز نوآوری معادن و صنایع معدنی ایران (ایمینو) با همکاری دبیرخانه جایزه ملی پروفسور وقار(دانشکده متالورژی و مواد دانشگاه تهران)، دوره مجانی مشترک یک روزه مینوکمپ نوآوری را با هدف آموزش ایده پردازی و خلاقیت، ایجاد کسب و کار، تیم سازی و رهبری تیم در جهت بهبود ارتباطات صنعت و دانشگاه در محل آمفی تئاتر دانشکده مهندسی متالورژی و مواد دانشگاه تهران برگزار کرد.
رویدادی که در آن ضمن تقویت دوره خلاقیت، نوآوری و توانمندی ایجاد کسب و کار را در دانشجویان، به دانشجویان تقویت مهارت های حل مسأله و تفکر خارج از چارچوب، آماده سازی برای بازار کار با پرورش ایده های نوآورانه، پیشرفت علمی و تحقیقاتی با استفاده از روش های خلاقانه، توسعه مهارت های کارآفرینی و تبدیل ایده ها به کسب و کار و تقویت مهارت های ارتباطی و عرضه مؤثر ایده ها آموزش داده شد.
مدیر توانمندسازی و ارزیابی عملکرد مرکز آموزش های آزاد دانشگاه آزاد اسلامی در حاشیه برگزاری این رویداد در گفتگو با خبرنگار گروه علمی ایرنا اظهار نمود: شاید یکی از دلایل نبود خلاقیت، متصور نبودن دنیایی فراتر از دنیای کنونی است و اینکه شاید فضای دیگر پاسخگوی نیازهای ما نباشد.
مارال اسکندری با تاکید بر لزوم یادگیری مهارت مهارت آموزی اضافه کرد: با عمر محدود بشر، انسان قادر به یادگیری همه علوم و فنون و مهارت ها نیست پس برای موفقیت ناگزیر از تیم سازی برای تبدیل ایده به محصول و تجاری سازی و متمایز عمل کردن است.
مدل T، مهارتی سفارش شده از جانب مجمع اقتصادی دائوس
این عضو هیات علمی دانشگاه با بیان اینکه باید به دقت بدانیم با عنایت به تخصص و تجربه خود نیازمند فراگیری چه مهارتی هستیم، در ادامه تصریح کرد: در گذشته مهارت ها عمیق و اصطلاحاً مدل چاه بودند، با گذشت زمان لزوم، تسلط به زبان انگلیسی و کامپیوتر هم افزوده شد اما در نهایت، مجمع اقتصادی دائوس مدل T را برای فراگیری مهارت ها پذیرفت بدان معنا که کسی در بازار کسب و کار موفق است که افزون بر IQ، هوش اجتماعی یا EQ داشته باشد.
اسکندری ضمن اشاره به مهارت یا پرتفوی مهارت توضیح داد: این به معنای آن است که وقتی میتوان خلاق شد که پیش زمینه های آنرا داشته باشیم، به عبارتی فرد خلاق، چاشنی های مهارت را داشته باشد یعنی هر فردی می تواند در زمینه ای بر دیگری برتری داشته باشد که می تواند از آن برای پیشرفت بیشتر خود استفاده نماید.
وی عمر مهارت های کسب شده را کوتاه دانست و اضافه کرد: ازاین رو باید برای آن مدت کوتاه مهارت، سرمایه گذاری کرد چون شاید تا پنج سال آینده دیگر این مهارت ها پاسخگوی نیاز ما نباشند، تکنولوژی به سرعت در دنیا درحال رشد است.
خلاقیت، نیازمند برخورداری از فکر باز و انتقادپذیری است
این دانش آموخته دکتری اقتصاد بین الملل در رابطه با ۱۰ مهارتی که برای داشتن شریک عاطفی و کاری خوب و موفق عمل کردن در فضای اجتماعی لازم است، اظهار داشت: برای خلاق بودن باید فکر باز داشت، انتقادپذیر بود، تفکر تحلیلی و نوآوری داشت، دائماً درحال یادگیری بود، توانایی حل مسایل پیچیده و تفکر انتقادی داشت.
اسکندری، داشتن ابتکار عمل و اصالت را از مهم ترین عامل های خلاقیت دانست و تصریح کرد که در بسیاری مواقع شما نخستین فرد حوزه تخصصی خود نیستید اما بهترین خودتان هستید. به قول کارشناسان برای خلاقیت باید قدرت رهبری و اثرگذاری اجتماعی، توان استفاده از تکنولوژی و افزایش تاب آوری داشت.
وی با بیان اینکه خلاقیت به معنای خلق کردن است و مانند بذر و ایده ای می ماند که سبب تغییر فرایند یا ایجاد محصول و یا حتی نوآوری کاربرد آن ایده می شود، در ادامه خاطرنشان کرد که استخوان ماهی یعنی ضمن شناسایی مسأله، باید به دنبال علت های آن بود و توفان فکری که از روشهای فنی خلاقیت هستند.
این عضو هیئت علمی دانشگاه با بیان اینکه، گاهی نیاز است برای ایجاد خلاقیت به فکر جایگزین کردن افراد و یا حتی تخصص ها بود، اضافه کرد: البته باید به این مورد هم اندیشید که ایده، محصول و فرآیندها جایگزین چه چیزی می شود، که در نهایت افزایش سرعت و یا محصول بهتر را برای مشتری به ارمغان آورد.
وی، ترکیب را نوع دیگری از خلاقیت برشمرد و با این توضیح که پیش تر، وسایلی مانند دوربین فیلمبرداری، عکاسی و ضبط صوت، مجزا از هم بودند اما امروز همگی در گوشی تلفن های هوشمند تجمیع شده اند، اضافه کرد: بسیاری اوقات با تغییر سلیقه افراد باید نوع محصول را تغییر داد و یا تکنولوژی به سمتی حرکت می کند که ناگزیر از تغییر محصول به آن سمت هستیم، از تمام این موارد بعنوان خلاقیت یاد می شود.
مدیر توانمندسازی و ارزیابی عملکرد مرکز آموزش های آزاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، بازآرایی یا تغییر چیدمان افراد و یا حتی پست های مدیریتی را برای ایجاد خلاقیت بیشتر را یک لزوم خواند و اضافه کرد: برای داشتن خلاقیت باید به مسأله از دیدگاه های مختلف نگریسته شود. در تیم سازی باید به خاطر داشت که قدرت یک زنجیر به ضعیف ترین حلقه آن وابسته است.
اسکندری خاطرنشان کرد: گاهی خلاقیت یا خلق ارزش با جدید کردن محصول، در دسترس بودن آن و یا کاهش هزینه ها امکانپذیر می شود و آنچه به خلق ارزش کمک می نماید دنبال کردن چالش هاست.
براساس این گزارش، از اهداف این رویداد علمی آموزشی مینوکمپ، ایده پردازی و خلاقیت برای ایجاد کسب و کار، تیم سازی و رهبری تیم در جهت بهبود ارتباطات صنعت و دانشگاه است که ویژه دانشجویان تعریف شده است.
دانشجویان در این مینوکمپ تقویت مهارت های حل مسأله و تفکر خارج از چارچوب، آماده سازی برای بازار کار با پرورش ایده های نوآورانه و پیشرفت علمی و تحقیقاتی با استفاده از روش های خلاقانه، را تمرین و توسعه مهارت های کارآفرینی و تبدیل ایده ها به کسب و کار و تقویت مهارت های ارتباطی و عرضه مؤثر ایده ها را آموزش دیدند.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب