عضو كمیسیون آموزش مجلس:

مجلس و دولت برنامه درازمدتی برای عدالت آموزشی ندارند

مجلس و دولت برنامه درازمدتی برای عدالت آموزشی ندارند به گزارش کنکور هنر، عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این که نباید فقط کنکور را ملاک موفقیت مدارس بدانیم، اظهار داشت: اما چیزی که بدون همه این مقایسه ها و واقعیت ها جدی است این است که سطح آموزش و تدریس ما در مدارس خیلی فاصله دارد.


مهرداد ویس کرمی در گفت و گو با ایسنا، در ارتباط با مقایسه تعداد پذیرفته شدگان رتبه های برتر کنکور از بین دانش آموزان مدارس دولتی و خاص، بیان نمود: بحث قبولی کنکوری بعضی مدارس خاص مطلب تازه ای نیست، البته نکته قابل توجه اینست که آیا این دانش آموزان با استعداد این مدارس را مهم و برجسته کرده اند یا این که این مدارس بچه ها را طوری تربیت کرده و پرورش می دهند که استعداد برتر شوند.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: به نظر این موضوعات در هم تنیده است و اینطور نیست که اگر این مدارس در حالت عادی و در میان دانش آموزان معمولی کار کنند بتوانند این همه قبولی بدهند. به بیان دیگر خود استعداد اولیه ای که اینها در ورودی هایشان می گیرند، سبب می شود که یک سری بچه هایی که باهوش تر و نخبه ترند به این مدارس مورد هدایت قرار گیرند و پس از آن به هر حال با کار بیشتری می توانند نتیجه بگیرند. به نظر بنده حتی گاهی بسیاری از اینها محصول این مدارس به صورت واقعی محسوب نمی شوند و دلیل آن هم اینست که از جانب خانواده های میلیونها تومان برای این دانش آموزان هزینه می شود و کتاب و کلاس های کمک درسی استفاده می شود، ولی شاید یکی از نکات مثبتی که این مدارس دارند بحث رقابت بین دانش آموزان و استعدادهای برتر است.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس اضافه کرد: البته این مسئله بدون صدمه هم نیست و به هر حال شخصیت اجتماعی که از یک بچه نخبه شکل می گیرد، شاید در جاهایی از نخبگی وی در رشته خاص هم مهم تر باشد. چه بسا نخبگانی که مثلاً نخبه ریاضی است، اما به لحاظ هوش عاطفی، اجتماعی و حرکتی و خیلی از اقسام هوش که گاهی تا بالای ۲۰ نوع هوش داریم، اینها رشد چندانی نمی کنند و یا گاهی به لحاظ تربیت دینی و تربیت فرهنگی جدی روی آنها کار نمی گردد. یعنی مثلاً فرد نخبه ریاضی است اما بلد نیست یک متن ساده را بنویسد و انشاء و ادبیاتش ضعیف است و ضعف های بزرگی دارند.
ویس کرمی در ادامه خاطرنشان کرد: یک دلیل آن هم اینست که شاید بنا به ساختار فیزیولوژیکی که مغز انسان دارد، قسمت های مختلف مغز در ارتباط با هوش های مختلف است و نخبگان معمولاً همه قسمت های مغزشان با هم به صورت یکسان فعالیت نمی کند و گاهی استعدادهایی که در قسمت های دیگر وجود دارد در یک نقطه متمرکز می شود. مثلاً هوش ادبیات فرد خیلی ضعیف است ولی هوش ریاضی وی در حد نخبگی است.
وی با اشاره به اینکه آیا اصلا این انتظار از مدارس معمولی که موظفند همه دانش آموزان را با هر سطحی از استعداد پذیرش کنند با جایی که به صورت خاص آنها را جذب می کند، یکسان است؟، اظهار داشت: این کاملا مقایسه درستی نیست. مثلاً مرکزی را داریم که مخصوص آموزش تکاوران دریایی است و جایی هم داریم که سربازخانه است که این دو مرکز اصلا نمی توانند با هم مقایسه شوند.
عضو کمیسیون آموزش مجلس یازدهم اظهار داشت: به نظرم نباید کنکور را صرفاً ملاک موفقیت مدارس بدانیم، ولی چیزی که بدون همه این مقایسه ها و حقیقت ها جدی است اینست که سطح آموزش و تدریس ما در مدارس خیلی فاصله دارد. این مورد را آمارها می گویند و در آماری که مرکز پژوهش های مجلس انجام داده و در اختیار نمایندگان هم قرار گرفته نشان داده است که در دنیا و منطقه به لحاظ بسیاری از شاخصهای آموزشی وضعیت خوبی نداریم.
ویس کرمی تصریح کرد: معتقدم این شاخص که چون یک مدرسه تعداد بیشتری قبولی می دهد پس آن مدرسه خیلی خوب است، این گزاره کلیت ندارد، بلکه این طرف قضیه هم است؛ در واقع اسم آن مدرسه است که نخبگان را به سمت خودش می کشد و شهریه ای که می گیرد و امکانات بیشتری که به کار می گیرد هم اثرگذار است. ما باید نقاط قوت این مدارس را به صورت طبیعی پیدا نماییم و گسترش دهیم.
وی اضافه کرد: مثلاً یکی از رازهای موفقیت این مدارس معلمان برجسته است، خوب؛ همه معلمان ما در آن تراز نیستند و این تعداد معلم به صورت طبیعی وجود ندارد، کما این که پزشکان نخبه، نظامیان نخبه، کارمندان نخبه، راننده نخبه و خلبان نخبه و تعداد نخبگان در هر قشری اندک است.
عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی اظهار نمود: این خیلی بحث پیچیده ای است که فقط خواستم بگویم نمی گردد با یک گزاره که این افراد بیشتر از مدارس غیر انتفاعی بودند، نتیجه بگیریم که واقعا این مدارس سطح آموزش بهتری دارند یا هر دانش آموزی را در اختیار این مدارس خاص قرار دهیم همین بازدهی را دارند، اما بطور قطع این گونه نیست و به هر حال آموزش و پرورش یک رسالت عام دارد و همه استعدادها را باید پرورش دهد. البته راهکار اینست که تلاش نماییم نقاط موفقیت این مدارس را به مدارس دیگر توسعه دهیم.
ویس کرمی با تکیه بر این که حتما باید برای تعلیم و تربیت و آموزش و پرورشمان بیشتر از این هزینه نماییم، اظهار داشت: حتما باید در گزینش معلمان بازبینی بسیار جدی انجام دهیم و در جذب کسانی که نقش تعلیم و تربیت و آموزش دارند، دقت نماییم.
وی اضافه کرد: هم اکنون طبق بعضی از آمارها رشته تحصیلی ۶۰ درصد معلمان ما با رشته ای که تدریس می کنند تناسب ندارد. خب؛ معلوم است که نباید انتظار داشته باشیم که این معلم در کار خود موفق باشد چه رسد به این که بخواهد نخبه پروری کند.
نماینده مردم خرم آباد در مجلس یازدهم با اشاره به اینکه می شود کارهایی کرد که آموزش را تا دورترین نقاط کشور هم توسعه دهیم، تصریح کرد: بطور قطع این مسئله احتیاج به اعتبار، بودجه و برنامه ریزی کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت دارد که هم اکنون متاسفانه در مجلس و دولت چنین برنامه ای را مشاهده نمی نماییم. اگر واقع بین باشیم نه در مجلس و نه در دولت برنامه درازمدتی که به عدالت آموزشی بینجامد وجود ندارد و این که علت های آن چیست جای بررسی دارد و امیدواریم ان شاءالله صداوسیما و رسانه ها بدون جهت گیری های سیاسی و بدون حب و بغض به این مسئله بپردازند تا بتوانیم شاهد شکوفایی استعدادهای بیشتر در کشور باشیم.




منبع:

1401/05/22
09:32:32
5.0 / 5
518
تگهای خبر: آموزش , پژوهش , تحصیل , شهریه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۵
کنکور دکترای هنر
phdhonar.ir - تمام حقوق برای كنكور هنر محفوظ است

كنكور هنر

کنکور دکترای هنر