تهیه كننده فیلم با كنكور هنر مطرح كرد؛
بی مهری ها با ناسور ما را از ساخت انیمیشن امام علی(ع) منصرف کرد
کنکور هنر: داریوش دالوند تهیه کننده انیمیشن سینمایی ناسور ضمن انتقاد از بی مهری هایی که به این اثر شد، عنوان نمود که این روند ما را از ساخت انیمیشن سینمایی امام علی(ع) در مرحله پیش تولید منصرف کرد.
داریوش دالوند تهیه کننده انیمیشن سینمایی «ناسور» از معدود تولیدات سینمایی در رابطه با حماسه عاشورا در گفتگو با خبرنگار مهر درباره بی مهری ها نسبت به این اثر سینمایی به کارگردانی برادرش کیانوش الوند اظهار داشت: بلاتشبیه می گویند بیشتر آثار پیکاسو، پس از مرگش شناخته شدند! کیانوش دالوند برای کارگردانی «ناسور» از جان مایه گذاشت و به جرأت درباره کیفیت آن ادعا می کنم و حتی حاضرم کل سینمای ایران را به چالش بکشم. امسال ۸ سال از اکران عمومی «ناسور» می گذرد که با بی مهری مطلق تک تک بخش های دولتی مواجه گردید.
وی افزود: این انیمیشن بصورت صددرصد با بودجه بخش خصوصی و بدون حتی کوچک ترین وام دولتی ساخته شد تا ادای دینی به واقعه عاشورا باشد اما بخش دولتی در حوزه هایی مثل تبلیغات و یا استفاده از ظرفیت هایی مثل آموزش و پرورش برای بهتر دیده شدن این اثر، حاضر به کوچک ترین حمایت نشدند. بدترین زمان اکران را همزمان با امتحانات مدارس برای این انیمیشن در نظر گرفتند و با همین رویکرد انگیزه ما را برای کار بعدی که می خواستیم با محوریت امام علی (ع) بسازیم، بطور کامل از بین بردند. این کار تا نیمه های پیش تولید هم پیش رفته بود اما آنرا متوقف کردیم. آن زمان نزدیک به یک میلیارد و دویست میلیون تومان برای «ناسور» هزینه کردیم و وقتی هیچ قسمتی از آن برنگشت، چگونه می توانستیم سراغ فیلم بعدی برویم؟ تنها ۱۲۰ میلیون تومان از رایت تلویزیونی به دست آوردیم و ۳۰ میلیون تومان هم از اکران عمومی؛ این ۱۵۰ میلیون تومان هم عملاً خرج کارهایی شد که خودمان برای تبلیغ فیلم کرده بودیم! امروز با ۱۲ میلیارد تومان هم نمی توان انیمیشنی باکیفیت «ناسور» ساخت.
دالوند افزود: ما سرمایه ای را وسط گذاشتیم و می خواستیم از بازگشت همین سرمایه و بدون هیچ چشم داشتی سراغ کارهای بعدی برویم اما متأسفانه به رغم شعاری که مدام می گویند «اینجا کشور امام حسین (ع) است» هیچ حمایتی از این فیلم نشد.
به دو دلیل از ساخت «ناسور» بسیار راضی هستم
وی با اشاره به دشواری های تامین سرمایه برای تولید «ناسور» در عین حال تاکید کرد: به چند دلیل از ساخت این کار بسیار راضی هستم؛ اول این که ساخت این کار نذر خودم بود و باید آنرا انجام می دادم. از جانب دیگر توانستیم به خیلی از مدیران دولتی ثابت نماییم که فقط شعار می دهند. من این ادعا را دارم و حاضرم تمام فیلم های عاشورایی سینمای ایران را در یک مجموعه قرار دهیم تا رقابت کنند و داوری را هم به مردم واگذار نماییم، آن وقت خواهید دید که این اثر با بهترین فیلم های سینمای ایران در این عرصه، فرسنگ ها فاصله دارد. این ادعا را تنها درباره انیمیشن ها هم ندارم و درباره کل سینمای ایران آنرا مطرح می کنم.
این تهیه کننده با اشاره به واکنش مخاطبان به «ناسور» در بازه اکران اظهار داشت: این فیلم صحنه هایی دارد که ما در بین مخاطبان، مورد سکته هم داشته ایم. تا این اندازه فیلم اثرگذار و خوش ساخت است اما باور کنید هیچ حمایتی از این فیلم نشد. همزمان با اکران فیلم ما، مدارس دانش آموزان را به تماشای فیلم های نامربوط به حوزه کودک که درحال اکران بودند، می بردند اما حاضر به پشتیبانی از این اثر نشدند. کار را به جایی رساندند که حتی دیگر انگیزه ای برای اعتراض و صحبت درباره این مسائل هم نداشتیم.
مخاطبان حاضر بودند بلیت نذری هم بخرند، اما سالن ندادند!
دالوند افزود: در زمان اکران ما فکر می کردیم در یک کشور شیعی، فیلمی با موضوع عاشورا حتما فروش خوبی خواهدنمود و حتی مردم به عنوان نذر می خواستند بلیت های فیلم را بخرند و پخش کنند، اما اساساً سینمایی در اختیار این فیلم قرار نگرفت! هر چقدر هم جهت استفاده از ظرفیت اکران های گروهی با نهادها و سازمان های مرتبط رایزنی کردیم، به هیچ نتیجه ای نرسیدیم.
وی اضافه کرد: صنف تهیه کنندگان خصوصاً آقای ضیا هاشمی لطف کردند و در جشن «سپاس» از بنده به عنوان بهترین تهیه کننده حوزه انیمیشن تقدیر کردند، در همان مراسم هم به کنایه گفتم که پس از عمل گوشم، صحبت کردن من هم مبتلا به اختلال شد و همان زمان یکی از دوستان به شوخی به من گفت تو حالا می توانی یک مدیر دولتی بشوی، چون نه چیزی می شنوی و نه می توانی درست حرف بزنی! به صراحت می گویم که هر آنچه مسئولان دراین زمینه وعده می دهند و می گویند، تمامش شعار است.
این تهیه کننده انیمیشن با انتقاد از بی توجهی به سینمای کودک و از دست رفتن بزرگانی همچون کامبوزیا پرتوی، اضافه کرد: امثال ما به عنوان برادران دالوند بچه های این نسل از بزرگان سینما و حاصل زحمات آنها هستیم. نمایندگان این نسل همچنان هم در قید حیات هستند اما هیچ توجهی به آنها نمی گردد. متأسفانه امثال کامبوزیا پرتوی و فرشته طائرپور را از دست دادیم اما همچنان بزرگانی هستند که آنها را درنمی یابیم. گویی مطلقاً کسی به دنبال کار فرهنگی نیست. ما تأثیرگذاری «سینما» را دست کم گرفته ایم. سینمای ایران جزو ۱۰ سینمای برتر دنیا به لحاظ تهیه کننده، کارگردان، بازیگر و دیگر عوامل است، اما سیاستگذاران ما از این ظرفیت استفاده نمی کنند.
«شهر آرزوها» در راه طراحی و تولید
داریوش دالوند درباره تازه ترین کارهای خود هم اظهار داشت: این روزها مشغول تولید یک انیمیشن سینمایی به نام «شهر آرزوها» هستیم که پروانه ساخت آن حدود یک سال پیش صادر شده بود. همچنان مشغول مراحل آماده سازی این کار و طراحی کاراکترهای آن هستیم. پروسه تولید انیمیشن سینمایی به طور معمول زمان بر است و حداقل به سه سال زمان نیاز دارد. در این یک سال روی فیلمنامه و طراحی شخصیت ها کار کرده ایم اما هنوز به مرحله انیمه و متحرک سازی وارد نشده ایم و کاراکترها هم کامل نشده اند.
وی در آخر با اشاره به شرایط اقتصادی حاکم بر پروسه تولید انیمیشن و افزایش هزینه های آن، عنوان کرد: سینمای ایران به وضع اسفناکی گرفتار شده است که حاصل بی مهری های بخش دولتی از یک سو و نبود امکان ریسک بالای سرمایه گذاری برای بخش خصوصی است. آدم دلش می سوزد که با این میزان توانمندی بالقوه و بالفعل موجود در سینمای ایران که قابلیت تجاری سازی هم دارد، متأسفانه اوضاع سینماگران و عوامل تولید به نحو اسفناکی بد است.
منبع: كنكور هنر
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب