در گزارش كنكور هنر مطرح شد؛
آیا هیولاخوانی توقیف است؟
به گزارش کنکور هنر روح الله جعفری با گلایه از این که از سوی شورای نظارت و ارزشیابی جلوی تمرین های نمایش هیولاخوانی گرفته شده است از بلاتکلیف بودن یکی دیگر از آثارش که قرار بود در تئاترشهر اجرا شود، اطلاع داد.
روح الله جعفری کارگردان و مدرس تئاتر درباره سرنوشت اجرای نمایش «هیولاخوانی» که قرار بود از ۴ مردادماه در تالار حافظ به صحنه برود به خبرنگار مهر اظهار داشت: گروه تئاتر گیتی از نیمه دوم سال ۹۸ نمایشنامه «هیولاخوانی» نوشته نغمه ثمینی را برای اجرا در تالار حافظ تمرین می کرد که پس از سه ماه تمرین، در دیماه درخواست بازنگری دادم و یک روز بعد نمایش مورد بازنگری قرار گرفت و مجوز اجرای کار برای فروردین و اردیبهشت ۹۹ صادر شد.
وی افزود: متاسفانه با گسترش بیماری کرونا و تعطیلی تماشاخانه ها و کارهای تئاتری اجرای نمایش هم به تعویق افتاد. در این فاصله پوستر نمایش با طراحی امیر رجبی جزو آثار برگزیده مسابقه پوستر سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر در سال ۹۹ بود که در کتاب «پلاکات» هم چاپ شد. در سال ۱۴۰۰ مجدداً برای اجرای نمایش اقدام کردم که طی توافقی که با سالن داشتم نوبت اجرای نمایش «هیولاخوانی» برای مرداد ۱۴۰۱ داده شد ازاین رو تمرین ها را مجدداً از دیماه ۱۴۰۰ آغاز کردیم که تا ۲۳ خرداد ماه ۱۴۰۱ ادامه داشت. در صورتیکه ۲۳ خرداد ماه از سوی شورای نظارت اداره کل هنرهای نمایشی با من تماس گرفتند و گفتند که تمرین های نمایش را متوقف کنم و دیگر نمایش را کار نکنم. وقتی علت را جویا شدم به من گفتند که باید حضوری نزد رئیس شورای نظارت و ارزشیابی بروم و با وی صحبت کنم.
این کارگردان درباره دلائل لغو مجوز تمرین «هیولاخوانی» توضیح داد: وقتی از آقای امیری رئیس جدید شورای نظارت دلیل این اقدام را جویا شدم به من اظهار داشت که به ما اعلام نمودند که مجوز اجرای این اثر نمایشی را صادر نکنیم و اگر شما نویسنده دیگری برای اجرا متن انتخاب می کردید شما را متوقف نمی کردیم. رئیس شورای نظارت در این ملاقات به من اظهار داشت که ما باید خودمان را با نهادهای بالادستی هماهنگ نماییم. از وی خواستم نهادی را که سبب توقف نمایش شده به من معرفی نماید تا خودم شخصاً با آنها وارد گفتگو و تعامل شوم که طبیعتاً پاسخی دریافت نکردم. معرفی نکردن این نهادها به مثابه روبرو شدن هنرمند با اشباح غیرمرئی است و چون دیده نمی شوند هر صدمه ای را به هنرمندان وارد می کنند.
جعفری با گلایه از بدعت تازه ای که در زمینه توقیف نمایش ها گذاشته شده است، بیان نمود: در همه سالهای قبل مسائل نظارتی و سانسور وجود داشته است اما این که جلوی تمرین های یک نمایش گرفته شود یک بدعت جدید در تئاتر بشمار می رود که من و گروهم با آن مواجه شدیم. چون علاوه بر موارد ممیزی که پیش از صدور مجوز اجرا به گروه عرضه می شود معمولا در زمان اجرا به علل مختلف جلوی روی صحنه رفتن نمایش و فروش بلیت گرفته می شود اما در اتفاق تازه ای که شاهدش هستیم جلوی تمرین نمایش ما را گرفته اند در صورتیکه معلوم نیست اصلاً بر مبنای چه استدلالی اجازه دارند جلوی تمرین یک نمایش را که مجوز اجرا داشته و قرار بوده چند وقت بعد به صحنه برود، بگیرند.
وی در پاسخ به این که آیا برای تمرین ها از پلاتوهای دولتی استفاده می کرده اند، اظهار داشت: همه تمرین های این نمایش از دیماه ۱۴۰۰ تاکنون در پلاتوهای خصوصی انجام شده است نه پلاتوهای دولتی. ازاین رو متوقف کردن تمرین ها به منزله این است که ما دیگر در پلاتوی خصوصی هم حق تمرین نداریم. مطابق قانون فصل الخطاب برای متوقف کردن یک اثر نمایشی باید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باشد نه سازمان ها و نهادهای غیرمرتبط با مقوله فرهنگ و هنر. چه بر ما گذشته که وزارت ارشاد به لحاظ قانونی محلی از اعراب ندارد؟
کارگردان نمایش «ریچارد سوم اجرا نمی شود» افزود: وقتی که از رئیس شورای ارزشیابی و نظارت پاسخی نگرفتم به سراغ مدیرکل هنرهای نمایشی رفتم که وی هم همان سخنان مدیر زیرمجموعه اش را به من تحویل داد و تلویحاً اعلام نمود کاری از دست اداره کل برای این نمایش برنمی آید. تا ۸ تیر ماه برای حل این مشکل چند بار با مدیرکل هنرهای نمایشی تماس و دیدار داشتم اما متاسفانه به نتیجه ای نرسیدم ازاین رو با محمود سالاری معاون هنری وزارت ارشاد تماس تلفنی برقرار کردم و گفتم چه کسی باید پاسخگوی این خسارت مادی و معنوی که به گروه وارد شده، باشد و چرا پایبند به گفتگو برای حل مشکل این نمایش نیستند. متاسفانه تا امروز اجرای این نمایش در هاله ای از ابهام باقی مانده و مشخص نیست که کار توقیف شده یا خیر.
این کارگردان تئاتر درباره بلاتکلیف بودن اجرای نمایش «پیکر زن همچون میدان نبرد در جنگ بوسنی» هم که قرار بود زمستان سال جاری در تئاترشهر به صحنه برود، عنوان کرد: طبق تفاهمنامه ای که در تاریخ ۱۱ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ با ابراهیم گله دارزاده داشتم نمایش «پیکر زن همچون میدان نبرد در جنگ بوسنی» نوشته ماتئی ویسنی یک، در جدول اجرا برای بهمن و اسفند ۱۴۰۱ در سالن چهارسو قرار گرفت. از زمان آغاز تمرین های نمایش «هیولاخوانی» در سال ۹۸ و زمان ریاست سعید اسدی بر مجموعه تئاترشهر درخواست اجرا را هم ارایه داده بودم که پس از تایید نشدن چند متن مورد نظرم در نهایت این نمایشنامه در دوره آقای گله دارزاده برای اجرا پذیرفته شد اما با حضور محمدجواد طاهری بعنوان ریاست جدید تئاترشهر ایشان اعلام نمود که شورای جدیدی جهت بررسی تقاضاها تشکیل می شود و تئاترشهر پایبند به جدول اجراهای تعیین شده و تعهدات مدیر قبلی نیست و تفاهمنامه ها کاغذپاره ای بیش نیستند و ارزشی ندارند. ازاین رو گروههای متقاضی باید مجدداً درخواست خویش را جهت بررسی به ثبت برسانند.
وی در انتها صحبت هایش متذکر شد: مدیر یک سالن دولتی، زیرمجموعه وزارت ارشاد شمرده می شود ازاین رو شخصاً نمی تواند قوانین و تعهدات را نادیده بگیرد. اجازه نمی دهم حق و حقوق گروهم پس از سه سال تضعیف شود. متاسفانه پاسخ شفافی به من داده نمی گردد و از آنجائیکه من پایبند به گفتمان تعاملی هستم تلاش کردم این مسئله را با خرد و عقلانیت دنبال کنم اما متاسفانه تابحال جوابی دریافت نکردم. هم اکنون وضعیت اجرای هر ۲ اثر من نامشخص است و همین مسئله خسارت های مادی و معنوی زیادی را به گروه تئاتر «گیتی» وارد کرده است. جلوی اجرای یک گروه نمایشی را گرفتن به مثابه این است که جلوی شریان حیات آنها را بگیرند و من حق طبیعی خودم می دانم که از همه امکانات و ظرفیت ها برای حل کردن این مشکل استفاده کنم.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب