گزارش كنكور هنر؛

کامیون داران باز هم منتظر افزایش قیمت لاستیک باشند؟

کامیون داران باز هم منتظر افزایش قیمت لاستیک باشند؟ کنکور هنر: سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر ایران از ارائه درخواست صدور مجوز افزایش قیمت لاستیک سنگین به مراجع مربوطه آگاهی داد.



به گزارش کنکور هنر به نقل از مهر، در ایام اخیر برخی اعتراضات در فضای مجازی یا تجمعات رانندگان کامیون در مقابل برخی دستگاه های دولتی در اعتراض به افزایش قیمت لاستیک، روغن موتور و قطعات یدکی و همین طور پایین بودن کرایه حمل کالا رخ داده بود.
به گفته برخی فعالان صنفی صنعت حمل و نقل جاده ای، قیمت لاستیک در سامانه «کالا» ی وزارت صمت با بازار آزاد بین ۵ تا ۶ میلیون تومان در هر حلقه متفاوت است و برخی عاملان فروش مبادرت به خرید گسترده حواله های لاستیک سنگین از سامانه وزارت صمت و فروش آن در بازار آزاد با قیمت های بالا می کنند.
برخی رانندگان خودرو های سنگین معتقدند برخی از تولیدکنندگان لاستیک پیش از درج عناوین محصولات جدید خود در سامانه وزارت صمت، به برخی از عاملان فروش لاستیک، زمان صدور حواله را اطلاع می دهند عاملان فروش نیز بلافاصله مبادرت به ثبت سفارش و دریافت حواله خرید لاستیک می کنند که با این روش، مصرف کنندگان واقعی لاستیک امکان ثبت سفارش محصول مورد نظر خود در سامانه را نخواهند داشت. با این وجود تولیدکنندگان تایر سنگین و نیز وزارت صمت این ادعا را رد می کنند.
تفاوت آماری ۳۵۰ هزار حلقه ای سازمان راهداری با انجمن تایر درباب تولید داخل لاستیک سنگین
در حالی که انجمن صنفی صنعت تایر ایران از تولید ۸۳۶ هزار حلقه لاستیک سنگین مجموع اتوبوسی و باری در سال ۱۴۰۰ آگاهی داده است، اما داریوش امانی معاون وزیر راه و رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای ۲۵ آذر سال قبل در دیدار با استاندار اصفهان در محل استانداری این استان اظهار داشته بود: سالانه ۱.۲ میلیون حلقه لاستیک خودرو های سنگین معادل حدود یک سوم از نیاز کشور به این کالا در داخل تولید می شود.
به گفته امانی، این میزان تولید داخل لاستیک سنگین در حالیست که سالانه بین ۳.۵ تا ۴ میلیون حلقه لاستیک خودرو های سنگین در کشور نیاز است و مابقی از خارج وارد می شود.
معاون وزیر راه (تیر ماه ۱۴۰۰): اگر رانندگان به سامانه کالا مراجعه نکنند، سهمیه لاستیکشان فروخته می شود رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای در نشست خبری تیر ماه ۱۴۰۰ در پاسخ به پرسش خبرنگار مهر درباره مشکل لاستیک خودرو های سنگین گفت: اوایل سال ۱۳۹۹ اعلام گردید لاستیک از سبد ارز ۴۲۰۰ تومانی خارج شده است. با تمهیداتی که اندیشیده شد در کمیته پایش حمل و نقل که هر دو هفته یک دفعه به ریاست وزیر راه برگزار می شود، قرار شد ۲۷۰ هزار حلقه لاستیک وارد شده با ارز ۴۲۰۰ تومانی که باقی مانده بود، سهمیه بندی شده و تا آخر سال در اختیار رانندگان قرار گیرد. معاون وزیر راه اشاره کرد: هم اکنون رانندگان خودرو های سنگین باید لاستیک را از سامانه کالا وابسته به وزارت صمت تهیه کنند و هر ماه یک دفعه سهمیه دارند که در صورت عدم مراجعه، سهمیه آنها بصورت آزاد به فروش می رسد.
سخنگوی انجمن تایر: افزایش قیمت لاستیک سنگین از جانب عاملان فروش است نه تولیدکنندگان
مصطفی تنها سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر ایران در گفت و گو با خبرنگار مهر با اعلان اینکه قیمت لاستیک سنگین به هیچ عنوان از طرف تولیدکننده افزایش نیافته اظهار داشت: ما هم خودمان به این مساله اعتراض داریم که چرا اجازه افزایش قیمت لاستیک از طرف تولیدکننده داده نشده و خودمان هم به دنبال افزایش قیمت آن هستیم.
وی اضافه کرد: اگر فروشنده ای قیمت لاستیک سنگین را افزایش داده، اقدامش غیر قانونی است؛ وقتی دستمزد کارگر ۵۷ درصد افزایش می یابد یا مبنای حقوق گمرکی از ارز ۴۲۰۰ تومانی به ارز ۲۳ هزار تومانی تغییر می کند، تولیدکننده از چه محلی باید این هزینه ها را جبران کند؟ وقتی در کشور تورم بالا داریم و هر چه می خواهیم بخریم همچون ناهار کارگران، افزایش قیمت داشته است یا این که محصولات پتروشیمی بعنوان مواد اولیه تولید لاستیک افزایش داشته، آیا تولیدکننده می تواند با قیمت های فعلی به کار و تولید ادامه دهد؟
سخنگوی انجمن تایر افزود: هنوز مجوز افزایش قیمت لاستیک به ما داده نشده و تا مادامی که مجوز آنرا نتوانیم دریافت نماییم، با قیمت های فعلی مبادرت به عرضه لاستیک سنگین در سامانه کالا خواهیم کرد. البته ۲ تا ۳ ماه است که کارخانه های لاستیک درحال تولید کالا با زیان هستند؛ با این وضعیت طبیعی است که به تدریج میزان تولید کاهش پیدا می کند.
وی تصریح کرد: در سال ۱۴۰۰ تایر باری و اتوبوسی مجموعاً ۸۳۶ هزار و ۵۷۴ حلقه ساخته ایم؛ این میزان تولید به لحاظ تعداد حلقه ۸ و به لحاظ وزنی ۶ درصد کمتر از سال ۱۳۹۹ بوده است. علت کاهش تولید، کاهش تقاضا از یک سو و نیز مشکلات گوناگون تولید از طرف دیگر همچون قطعی برق تابستان قبل و امثال آن بوده است.
«تنها» درباره ادعای تبانی میان تولیدکننده و عامل فروش در هنگام درج محصول در سامانه کالا و سپس اقدام بری عاملان فروش به گران فروشی اظهار نمود: نظارت بر بازار وظیفه تولیدکننده نیست قرار نیست تولیدکننده پاسخگوی گرانفروشی واحدهای صنفی باشد؛ هیچ تبانی ای هم با فروشندگان لاستیک نداریم؛ تایرفروشان عمدتا از عمده فروشان تهیه می کنند؛ تولیدکننده هم امکان خرده فروشی ندارد؛ وقتی سالی ۱۰ میلیون حلقه لاستیک در انواع مختلف تولید می نماییم که امکان خرده فروشی نداریم؛ ما به نمایندگان فروش می دهیم و آنها به خرده فروشان توزیع می کنند.
وی اشاره کرد: البته اگر مشخص شود از اعضای انجمن صنفی صنعت تایر تخلفی داشته اند با آن برخورد می نماییم.
این فعال صنفی صنعت لاستیک سازی اشاره کرد: آخرین افزایش قیمت لاستیک سنگین در آبان سال قبل با ۱۵ درصد رخ داد؛ برای سال جدید هم درخواست افزایش قیمت به ستاد تنظیم بازار داده ایم ولی امکان اعلام رقم آن درحال حاضر وجود ندارد.


منبع:

1401/01/31
10:18:40
5.0 / 5
539
تگهای خبر: دستگاه , ساز , محصول , هزینه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۲
کنکور دکترای هنر
phdhonar.ir - تمام حقوق برای كنكور هنر محفوظ است

كنكور هنر

کنکور دکترای هنر