پخش كننده فیلم با كنكور هنر مطرح كرد؛
خساست تلویزیون در حق شادروان
کنکور هنر: سعید خانی پخش کننده فیلم سینمایی شادروان به کارگردانی حسین نمازی عنوان نمود که تلویزیون هیچ حمایتی از اکران این فیلم نکرده است و در حوزه اختصاص تیزر خساست به خرج داده اند.
سعید خانی پخش کننده فیلم سینمایی «شادروان» به کارگردانی حسین نمازی از فیلم های درحال اکران در ترکیب فیلم های نوروزی در گفتگو با خبرنگار مهر درباره رضایت خود از شرایط اکران این فیلم توضیح داد: با عبور مجموع فروش این فیلم از مرز ۵ میلیارد تومان، از فروش فیلم رضایت داریم اما واقعیت این است که آنچه سبب رونق فروش یک فیلم می شود، بحث اطلاع رسانی درباره آنست که متأسفانه دراین زمینه صداوسیما هیچ حمایتی از فیلم ما نکرد. تلویزیون هیچ تیزری به فیلم «شادروان» نداد آن هم در صورتیکه در روزهای جشنواره ما در قالب چند سانس رایگان میزبان مدیران سازمان صداوسیما بودیم اما در بازه اکران هیچ همکاری ای با ما نکردند.
وی افزود: در حوزه تبلیغات محیطی هم به شدت با محدودیت مواجه بودیم و بنا بر این اطلاع رسانی و تبلیغات فیلم ما محدود به فضای مجازی شد و از همین طریق توانستیم به فروش فعلی برسیم. به نظرم پس از ۲ سالی که در نوروز درگیر کرونا بودیم و مردم کمتر به مسافرت رفته بودند، امسال میزان بالای مسافرت ها هم در استقبال از فیلم ها تأثیر داشت و موجب شد اساساً اکران نوروزی متوسطی داشته باشیم. اگر در ماه رمضان هم اطلاع رسانی مناسبی نسبت به اکران فیلم ها صورت نگیرد، همچنان شرایط نگران کننده ای را خواهیم داشت.
معلوم نیست مشکل مدیران تلویزیون با فیلم ها چیست!
خانی درباره دلیل مسئولان تلویزیون برای عدم پخش تبلیغات فیلم «شادروان» توضیح داد: اساساً مدیران تلویزیون در حوزه دادن تیزر به فیلم های درحال اکران خساست دارند و رویکرد جدیدی را هم در چند سال اخیر دنبال کرده اند که به سینما لطمه رسانده، در سالهای اخیر هر چه سینما به تلویزیون کمک کرده، برعکس این کمک از جانب تلویزیون صورت نگرفته است. پیش از این به فیلم های ارزشی و حتی فیلم هایی که از ارشاد پروانه نمایش داشتند، تعدادی تیزر تعلق می گرفت اما الان این پروسه را به حمایت ریالی تبدیل نموده اند و بنا بر این وقتی اعداد اعلامی را در عمل مدنظر قرار می دهیم چیزی برای تیزر باقی نمی ماند! اساساً هم معلوم نمی گردد که مشکل شان کجاست.
وی اضافه کرد: آنچه من به شخصه متوجه می شوم این است که مدیران تلویزیون رویکرد خوبی نسبت به سینما ندارند و در همین بازه زمانی هم دیدیم که غیر از یک فیلم، باقی فیلم های اکران نوروز مورد توجه سازمان صداوسیما قرار نگرفته، در صورتیکه تعامل سینما و تلویزیون همیشه به فرهنگ کشور کمک کرده است، مدیران فعلی صداوسیما خیلی تعامل مناسبی با اهالی سینما ندارند. مدیران ارشاد هم مدام می گویند که ما نامه نگاری و مذاکره کرده ایم اما نمی خواهند قبول کنند که راه این تعامل از جانب صداوسیما بسته است. تا زمانی هم که ما مقابله به مثل نکنیم این شرایط ادامه دارد. بطور مثال در روزهای جشنواره نباید اینقدر به ما فشار بیاورند که برای مدیران تلویزیون فیلم ها را بصورت رایگان نمایش دهیم! تا آن زمان که مقابله به مثل نکنیم، این رویه از طرف تلویزیون ادامه خواهد داشت. مگر این که تصمیم کلانی در سطح وزیر ارشاد و رییس صداوسیما گرفته شود.
این پخش کننده سینما تاکید کرد: سینما در وضعیت فعلی دغدغه مدیران میانی صداوسیما نیست و بنظر می رسد اگر شرایط در اختیار آنها باشد، حتی حاضرند درهای سینما را تخته کنند! من از زمان مهندس ضرغامی تا امروز در کار تبلیغات و تیزرهای تلویزیونی بوده ام و فکر می کنم تلویزیون به خوبی می تواند در کنار سینما بایستد اما در عمل این اتفاق رخ نمی دهد.
تلویزیون فیلم ۱۰ میلیاردتومانی را ۱۰۰ میلیون می خرد!
وی در انتقاد از رویکرد های اقتصادی تلویزیون در تعامل با سینماگران افزود: ۱۰ سال پیش هزینه تولید یک فیلم ۲۰۰ میلیون تومان بود و تلویزیون نسخه نهایی آنرا ۸۰ میلیون تومان می خرید، امروز اما هزینه تولید یک فیلم ۱۰ میلیارد تومان شده است و تلویزیون نسخه نهایی را ۱۰۰ میلیون تومان می خرد! این یعنی ما هستیم که داریم به تلویزیون کمک می نماییم. صداوسیما فیلم «لونه زنبور» را از من خریده و پنج سال است که هر سال در روزهای نوروز آنرا پخش می کند. من خودم خسته شدم از بس این فیلم را دیده ام! ما بعنوان سینماگر همیشه به تلویزیون کمک کرده ایم چونکه آنرا یک رسانه ملی می دانیم اما از آن طرف هیچ حمایتی نمی گردد.
خانی اضافه کرد: همین فیلم های اکران نوروز باتوجه به افزایش بلیت سینماها، اگر حجم قابل توجهی تیزر تلویزیونی داشتند، تعداد مخاطبان شان حداقل ۳۰ درصد بیشتر از امروز بود. در سالهای اولیه ریاست آقای علی عسگری و زمانی که کارد به استخوان بچه های سینما رسیده بود و سراغ تبلیغات ماهواره ای رفته بودند، تعامل خوبی با تلویزیون شکل گرفت اما مجدد در سالهای اخیر همه چیز به حالت قبل بازگشته است.
تهیه کننده ها هم تنها زمانی که فیلم روی پرده دارند نسبت به این مساله اعتراض می کنند. من بعنوان پخش کننده اما مدام فیلم درحال اکران دارند. در همین یک سال من فیلم «قهرمان» و «گربه سیاه» را هم در اکران داشتم و متوجه رفتار سازمان صداوسیما با فیلم ها هستم و به نظر نسبت به سینما کم لطفی صورت می گیرد. این رفتار باید اصلاح گردد و در غیر این صورت سینماگران چاره ای ندارند جز این که سراغ مسیرهای دیگر اطلاع رسانی و حتی تبلیغ از شبکه های ماهواره ای بروند.
«شادروان» حرف روز دارد
پخش کننده «شادروان» درباره دلیلهای توفیق این فیلم در اکران به رغم بی مهری های تلویزیون هم اظهار داشت: «شادروان» یک فیلم خانوادگی است و باتوجه به بازخوردهایی که تا به امروز شاهد بوده ایم، مخاطب با آن هم ذات پنداری می کند. فیلم نسبت به شرایط اجتماعی و اقتصادی جامعه، حرف های به روزی دارد و کیفیت واکنش ها در جشنواره فجر هم به فیلم کمک کرد تا تبدیل به یک اثر مهم برای مخاطبان شود.
مدیر دفتر پخش «خانه فیلم» در آخر درباره برنامه خود برای اکران عید فطر هم اظهار نمود: هم اکنون دو فیلم «علف زار» و «دوزیست» را آماده عرضه برای اکران عید فطر داریم. شرایط هم اکنون به شکلی است که در هر مقطعی مخاطب به سینما بیاید، زمان مناسبی برای اکران هر فیلمی است. امسال اگر شاهد اکران فیلم های مناسبی در سینما نباشیم، با یک افت مخاطب شدید نسبت به سال ۹۸ و پیش از کرونا، مواجه خواهیم شد. باید تلاش نماییم فیلم های قوی در چرخه اکران داشته باشیم که این افت مخاطب شدید نباشد.
منبع: كنكور هنر
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب