از پشت پرده مازاد معلم تا واگذاری آموزش و پرورش به بخش خصوصی
به گزارش كنكور هنر وزیر اسبق آموزش و پرورش عدم امكان مدیریت مدرسه را بعد از سن 45 سالگی افراد مغایر اصول قانون اساسی دانست و اظهار داشت: متاسفانه این مساله به مدارس بخشنامه شده است. به هردلیلی این بخشنامه صادر شده باشد مغایر با قانون و مغایر اصول قانون اساسی است.
به گزارش کنکور هنر به نقل از ایسنا، حمیدرضا حاجی بابایی در برنامه تلویزیونی پرسشگر در پاسخ به اینکه موضوع استثمار معلمین مدارس غیردولتی که این روزها مطرح می شود و وزیر هم به آن اشاره نموده است را قبول دارید؟ گفـت: در اینکه در بعضی مدارس غیردولتی قانون از نظر بیمه، حقوق و حقوق بازنشستگی رعایت نمیشود وجود دارد؛ البته باید گزارش کاملی را وزارت آموزش و پرورش ارائه کند که در جریان قرار بگیریم.
وی ادامه داد: اما متاسفانه خبرهای ناگواری از برخی مدارس غیردولتی دراین زمینه به گوش میرسد.
وزیر اسبق آموزش و پرورش با اشاره به اینکه اگر آقای وزیر موضوع را مطرح کرده باید خودش مسئله را حل و پیگیری کند که حق معلمان مدارس غیردولتی به آنها برگردانده شود افزود: حتما باید در مجلس هم این کار دنبال و نقش نظارتی مان را ایفا نماییم. خود وزیر هم اعلام نموده پس رسما وجود دارد که حتما باید این قضیه را پیگیری نماییم.
وی درباره اینکه افراد در آموزش و پرورش با رسیدن به سن ۴۵ سالگی دیگر نمی توانند بعنوان مدیر مدرسه فعالیت کنند اظهار داشت: متاسفانه این مساله به مدارس بخشنامه شده است. سازمان امور استخدامی مصوب کرده و آموزش و پرورش هم به کل کشور اعلام نموده است. اگر اینطور باشد نخستین کسی که باید کنار برود خود آقای وزیر است.
حاجی بابایی افزود: به هردلیلی این بخشنامه صادر شده باشد مغایر با قانون و مغایر اصول قانون اساسی است. نمیتوانیم کسی را محدود نماییم. این قانون را چه کسی مصوب کرده است؟ در قانون مدیریت خدمات کشوری شرایط مدیرها اعلام شده است. این بخشنامه صادر شده مغایر با قانون مدیریت خدمات کشوری و تضییع حقوق شهروندی است.
رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: بعنوان مثال اگر فردی در ۳۰ سالگی استخدام شده باشد در سن ۴۵ سالگی و با ۱۵ سال سابقه چرا نباید بتواند برای نخستین بار مدیر مدرسه بشود؟ به چه دلیل باید حق کسی را از او بگیریم؟ اگر جوانی شرایط لازم را دارد می تواند مدیر مدرسه شود حالا ۳۰ سال داشته باشد یا ۴۰ سال. اصلا در مدرسه مدیر یعنی فردی که باسابقه است، آموزش و پرورش را میشناسد و تجربه دارد.
وی ادامه داد: اگر اینطور است همه استاندارها، وزیر با همه معاونینش باید کنار بروند برای اینکه بیشتر قریب به اتفاق بالای ۴۵ سال سن دارند. این حرف مبنای قانونی ندارد و خواهش می کنم دوستان پیگیری کنند حتما این بخشنامه باید لغو شود. چندهزار معلم مشکل پیدا خواهند کرد.
حاجی بابایی درباره کمبود ۱۹۷ هزار نیروی انسانی در آموزش و پرورش که در این برنامه عنوان شد نیز اظهار داشت: به نظر بنده با عدد و رقم بالای ۲۵۰ هزار کمبود معلم داریم. معتقدیم در یک مدرسه ۵۰۰ دانش آموزه سه نفر معاون و معاون پرورشی و آموزشی کم است؛ اینها جزو کادر آموزش محسوب می شوند نه کادر اداری. متاسفانه طی سال های اخیر معاون پرورشی و آموزشی کاهش یافته و ۵۰۰ دانش آموز را در اختیار یک مدیر قرار می دهیم و وی متوجه نمیشود که دانش آموز کجای ساختمان هست.
وی اضافه کرد: سال ۱۳۹۲ وقتی آقای فانی وزیر آموزش و پرورش شد مکرر مصاحبه کرد که ۳۵۰ هزار معلم مازاد داریم. حتی در تلویزیون پیشنهاد نمود که تعدادی را به وزارتخانههای دیگر منتقل نماییم برای اینکه برایشان جا نداریم. چه طور می شود طی هشت سال یک بار ۳۵۰ هزار معلم مازاد به ۲۵۰ هزار کمبود معلم تبدیل می شود؟.
وزیر اسبق آموزش و پرورش با اعلان اینکه اگر کمبود معلم داریم چرا باید دانشگاه فرهنگیان طی هشت سال قبل حدودا تعطیل بشود؟ اظهار نمود: چرا باید به روزی بیفتیم که همین دوستانی که در سال ۹۲ به ما اعتراض می کردند و می گفتند "همه حق التدریسی ها، نهضتی، خدماتی، آشپزها را معلم کردهاند" امروز به جایی برسند که شاهد باشیم در بسیاری روستاها مدارس نوبت اول دبیرستان به سبب نداشتن معلم تعطیل شدهاند. نرم ۲۲.۵ دانش آموز درهرکلاس به بالای ۳۰ نفر رسیده است.
وی اضافه کرد: از همه مهمتر کمبود ۱۹۷ هزار معلم از کجا جبران می شود؟ خرید خدمات، واگذاری به بخش خصوصی و... که بالاترین ضربه را به سیستم آموزشی وارد کرده است؟ چه چیزی موجب بروز این مشکلات شد؟ چرا طی هشت سال قبل معلمان را بازنشسته کردند و بجای آنها نیرو استخدام نکردند؟ وزرایی که از سال ۹۲ روی کار آمدند موجب بروز این مشکلات بودند.
حاجی بابایی افزود: چرا دانشگاه فرهنگیان را تعطیل کردند و کار به جایی رسید که رهبری به دانشگاه فرهنگیان رفتند؟ اینها را باید پاسخگو باشند. اینها معتقد بودند که باید اموزش و پرورش را به بخش خصوصی بدهیم پس معلمان بازنشسته می شدند و جای آنها معلم نمیگرفتند.
وی ادامه داد: دانشگاه فرهنگیان را رو به تعطیلی برده بودند تا آموزش و پرورش را به بخش خصوصی واگذار کنند اما رهبری نظام و مجلس جلوی این کار ایستادیم و مقاومت کردیم و اجازه ندادیم. برنامه ششم توسعه به شدت با خصوصی سازی مخالفت می کند.
رئیس فراکسیون مجلس شورای اسلامی با اعلان اینکه حالا آموزش و پرورش در وضعیت بدی قرار گرفته است اظهار داشت: مگر کلا چند معلم در آموزش و پرورش داریم؟ ۶۴۰ هزار معلم در کلاس درس بیشترنداریم. ۲۵۰ هزار کمبود یعنی چه؟ چه کسی باید جبران کند؟ یک روز می گوییم معلم تمام وقت، یک روز چیز دیگری می گوییم. نمی خواهم کسی را زیرسوال ببرم اما نظام تعلیم و تربیت جانِ کشور ماست و زنده بودن مردم به آموزش و پرورش است.
منبع: كنكور هنر
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب