چالش های یك حذف جنجالی،

پای بست ریاضیات ایران در خطر ویرانی است!

پای بست ریاضیات ایران در خطر ویرانی است! به گزارش كنكور هنر عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی شریف درباره حذف انتگرال از مقطع متوسطه اظهار داشت: این روزها در محافل مختلف، درباره حذف انتگرال در برنامه دبیرستان صحبت می شود. متأسفانه مطلبی كه در این هیاهو مغفول مانده و مسئله مهمتری است، حذف مباحث پایه ای تر از برنامه و یا خوب آموزش ندادن آنهاست. پای بست ریاضیات ایران در خطر ویرانی است!


دكتر بیژن ظهوری زنگنه در گفت و گو با ایسنا با بیان این كه «مطالب درسی ریاضی را بیشتر از آن كه باید بعنوان پیش نیاز برنامه دانشگاه در نظر گرفت، بلكه باید توانایی دانش ­آموزان دبیرستانی را برای ورود و مواجهه با دروس دانشگاهی دانست»، اضافه كرد: در صد سال اخیر در ایران، توانایی دانش آموزان ایرانی در جبر دبیرستانی شامل تجزیه و ساده كردن عبارات جبری، استفاده از اتحادهای جبری و مثلثاتی، حل معادلات جبری و مثلثاتی، توانایی و به­ كارگیری این ابزار زبانزد بود. همین طور استدلال های ریاضی در هندسه و جبر شامل استقراء ریاضی، برهان خلف، اثبات مستقیم، محاسبه مساحت و حجم اشكال هندسی كه به این مطالب «پیش ­حسابان» گفته می ­شود. در صورتیكه تنها مشكل دانشجویان فعلی كه با تغییرات جدید به دانشگاه می آیند، حذف مباحثی مانند كاربردهای مشتق شامل بهینه­ سازی و تغییر نرخ و نرخ های وابسته، توابع مثلثاتی و انتگرال نیست، بلكه همان «پیش حسابان» است.
وی ادامه داد: این مسئله حتی در نتایج آزمون تیمز هم مشهود است؛ برای اینكه در دوره ­های قبل، دانش ­آموزان ایرانی در مدل­سازی و حل مسئله ­های دنیای واقعی مشكل داشتند. ولی نتایج تیمز ۲۰۱۵ نشان داد كه حتی در دوره ابتدایی، عملكرد دانش ­آموزان ایرانی پایه چهارم هم در ارتباط با انجام «عملیات» یعنی انجام محاسبات نیز افت پیدا كرده است. بنابراین، پای ­بست ریاضیات ایران در خطر ویرانی است!
زنگنه در پاسخ به سوالی درباره اهمیت انتگرال در علوم مختلف، اظهار داشت: فیزیك دانشگاهی و بسیاری از دروس دیگر دانشگاهی، برمبنای ریاضی گذاشته شده است. در دانشگاه ­های آمریكای شمالی و مشخصاً آمریكا و كانادا، بطور طبیعی در دبیرستان حسابان نمی­ خوانند و فقط درصد كمی از دانش ­آموزان دبیرستانی، آنرا در چارچوب یك «درس­ دانشگاهی» (advance placement: AP) و بعنوان درس اختیاری، در دبیرستان می ­گیرند و در دانشگاه، از گرفتن مجدد آن درس كه معادل «ریاضی عمومی ۱»است، معاف می­ شوند، ولی واحد این درس برایشان منظور می­ شود. در برخی از دانشگاه ­­ها هم مانند دانشگاه بركلی، پیش ­نیاز درس «فیزیك یك» دانشگاه، درس «ریاضی یك» است؛ به این مفهوم كه یك درس ریاضی به دروس ریاضی دانشگاه در رشته ­های علوم و مهندسی اضافه می­ شود.
وی با بیان این كه در برنامه درسی جدید دبیرستان ریاضی مناسب حذف گردیده است، اضافه كرد: مشكل اصلی دانشجویان ورودی به دانشگاه­ ها، در مباحث «پیش ­حسابان» و البته كاهش توانایی و علاقه دانش ­آموزان به ریاضی است كه یك مسئله اجتماعی- آموزشی بسیار پیچیده است و چاره ساده ­ای ندارد. تجربه دانشگاه­ های امریكا و كانادا نشان داده است كه در شرایط فعلی، حتی گذاشتن دروسی مانند «پیش حسابان» نیز، این مشكل را حل نمی ­كند.
عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی شریف در پاسخ به سوالی درباره ظرفیت تدریس مبحث انتگرال در دانشگاه، اظهار داشت: باید توجه كرد كه در درس ریاضی عمومی یك، هم مشتق را تدریس می نماییم و هم انتگرال را، تدریس این مطالب در دبیرستان، كمك می نماید كه از بخش ­های محاسباتی این مطالب، سریع­تر عبور نماییم و بیشتر بر مطالب نظری تاكید نماییم. ما در دانشگاه، از مبحث «پیوستگی» شروع می ­كنیم، بعد مشتق را تعریف می نماییم و قضیه­ مهم آن مانند «قضیه مقدار میانگین» و كاربردهایش در حل مسایل بهینه ­سازی و نرخ­ های وابسته، تابع نمایی، لگاریتم، مسئله رشد و زوال، قانون زنجیره­ ای، تقریب خطی، تعریف انتگرال، روش ­های انتگرال­ گیری و كاربردهای آن، دنباله و سری و بالاخره سری تیلور را تدریس می­ نماییم. قبلاً برخی از این مطالب را دانشجویان به زبان محاسباتی و شهودی در دبیرستان یاد گرفته بودند و به این علت، تدریس بعضی بخش ­ها در دانشگاه، بیشتر دوره و یادآوری بود. با حذف انتگرال و كاربردهای مشتق در دبیرستان، امكان تدریس ریاضی عمومی ۱ و ۲ در چارچوب دو درس چهار واحدی وجود ندارد و باید این دو درس، پنج واحدی شوند.
این استاد ریاضی درباب مشورت آموزش و پرورش با استادان ریاضی برای تدوین كتب درسی، اظهار داشت: باتوجه به این كه من در تدوین و برنامه­ ریزی كتاب ­های ریاضی دوره متوسطه در دهه ۷۰ شركت داشتم، می ­توانم بگویم منظور كدام استاد دانشگاه است؟ مثلاً من بعنوان یك ریاضی­دان آشنا به آموزش ریاضی و برنامه ریاضی دوره متوسطه و دانشگاهی كه دغدغه جدی نسبت به برنامه درسی ریاضی داشته و دارم، جزو كسانی بودم كه صلاحیت اظهار نظر در مورد برنامه درسی دوره متوسطه را داشتم. ولی وقتی در همان زمان، عنوان شد كه می­ خواهند برنامه درسی ریاضی دوره راهنمایی و ابتدایی را تغییر دهند، گفتم كه من صلاحیت ورود به این مباحث را ندارم. برای برنامه دوره ابتدایی كه با معلمان عمومی سروكار دارد، نیاز است كه با احتیاط فراوانی وارد كار تغییرات برنامه­ ای شد. یك معلم ابتدایی كه ریاضی تدریس می كند، همان معلمی است كه فارسی و سایر دروس را تدریس می­ كند. بدین سبب برنامه درسی ریاضی با منطق دیگری تغییر می ­كند و دوره ­های بازآموزی بسیار بادرایت و خوب طراحی شده برای آموزش معلمان لازم است.
او در آخر اضافه كرد: در آن زمان، اعلام خطر كردیم كه برنامه­ های درسی دوره ابتدایی و راهنمایی را تغییر ندهند. ولی متأسفانه، آن برنامه ­ها به صورت رادیكال و ناشیانه ­ای، تغییر یافت و بدون آن كه از دانش متخصصین بهره برده شود، كسانی به این كار دست زدند كه الزاماً در این امر صاحب ­نظر نبودند. از همه مهم­ تر، دوره ­های بازآموزی مناسب هم برای خیل عظیم معلمان ابتدایی نگذاشتند (شاید بودجه این كار را نداشتند!) و الان شاهد مسئله افت ریاضی از پایه اول دبستان هستیم.




منبع:

1398/11/19
23:03:20
5.0 / 5
4468
تگهای خبر: تخصص , دانشجو , دانشگاه , ساز
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۳
کنکور دکترای هنر
phdhonar.ir - تمام حقوق برای كنكور هنر محفوظ است

كنكور هنر

کنکور دکترای هنر