کانون های علمی در مدارس علمیه احیا شود
به گزارش کنکور هنر، معاون پژوهش مدیریت حوزه علمیه استان تهران تغییر ذهنیت نسبت به پژوهش، الگوبرداری از مدارس علمیه موفق و احیای کانون های علمی را همچون راهکارهای توسعه پژوهش در مدارس علمیه ذکر کرد.
به گزارش کنکور هنر به نقل از مهر، حجت الاسلام والمسلمین سعید چهره نما در پاسخ به این سؤال که چرا در حوزه علمیه، پژوهش به آن صورتی که انتظار می رود بها داده نشده است؟ اظهار نمود: یکی از اشکالات، اعتقاد بعضی از افراد به اهمیت فضای پژوهشی و پژوهش است، که باید در قدم نخست این ذهنیت تغییر کند.
وی اضافه کرد: این تغییر ذهنیت را میتوان با حضور در مدارس علمیه، برگزاری نشست های مختلف با مدیران و معاونان و طلاب میسر اصلاح کرد. مساله پژوهش و پژوهش باید به یک مطالبه عمومی تبدیل گردد. یعنی اگر در مدرسه ای فعالیت تحقیقی و پژوهشی انجام نمی گیرد و یا کم رنگ است، طلاب باید از مسؤلان مدارس و حوزه های علمیه مطالبه کنند و فضای آموزشی را به حرکت درآورند و وادار کنند در این راه قدم برداشته بشود.
وی اظهار داشت: باید ذهنیت های موجود نسبت به پژوهش تغییر کند و این نکات مهم به یک مطالبه عمومی تبدیل گردد. اگر طلاب مسئولیت پذیری نداشته باشند، نمی توانند مشکلات جامعه را حل کنند.
معاون پژوهش مدیریت حوزه علمیه استان تهران اظهار نمود: اگر بتوان پژوهش را در حوزه علمیه تهران نهادینه کرد، این اقدام تأثیرات زیادی خواهد داشت. تهران بعنوان ام القری جهان اسلام، ظرفیتهای فوق العاده ای دارد. اگر حوزه علمیه تهران بتواند خروجی های موفقی عرضه کند، می تواند الگوی موفقی در زمینه پژوهش و پژوهش برای کل کشور باشد. تهران حدود ۷۰ مدرسه علمیه دارد و این آمار با این قوت و قدرت در جاهای دیگر کشور کمتر دیده می شود. اگر بتوان این ظرفیت ها را در شهر تهران به درستی مدیریت کرد، جهش بزرگی در حوزه پژوهش در استان تهران ایجاد خواهد شد.
حجت الاسلام چهره نما اظهار داشت: یکی دیگر از راهکارهای ارتقا پژوهش و پژوهش، الگوبرداری از مدارس علمیه موفق در زمینه پژوهش است. در بعضی مدارس، طلبه ها بمحض ورود به حوزه علمیه، در دوره مهارت های پژوهشی شرکت می کنند و در سال اول مهارت های پژوهشی را هر چند به شکل ابتدایی فرا می گیرند. همه طلبه ها مکلفند هر سال یک مقاله پژوهشی عرضه کنند و این امر روحیه مطالبه گری را از ابتدا در آنها شکل می دهد.
وی اضافه کرد: مساله دیگر که باید صورت گیرد، احیای کانون های علمی در مدارس است که این اقدامی بسیار مهم در فرآیند پژوهش است. طلاب باید در کانون های علمی مختلف مسئولیت هایی داشته باشند و مجلات علمی تولید کنند. این کار از پایه های ابتدایی آغاز می شود و تا سالهای بعدی ادامه خواهد یافت. وی اظهار داشت: درخواست ما از مدیران مدارس اینست که با همکاری این عزیزان میتوان به ایده ها و طرح های خوبی دست یافت. هدف ما اینست که طلاب متعهد و مسئولیت پذیر تربیت نماییم و این کار باید از پایه های ابتدایی شروع شود و همکاری و اعتماد مدیران می تواند این مسیر را هموار کند.
منبع: phdhonar.ir
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب