آسیب های هفت گانه پژوهش های حوزوی از نگاه آیت الله العظمی مظاهری

آسیب های هفت گانه پژوهش های حوزوی از نگاه آیت الله العظمی مظاهری آیت الله العظمی مظاهری ضمن برشمردن آسیب های هفت گانه پژوهش، ابراز امیدواری کرد که این آفت ها مورد توجه پژوهشگران و محققان حوزوی باشد.



به گزارش کنکور هنر به نقل از مهر، پیام آیت الله العظمی حسین مظاهری به اختتامیه چهاردهمین دوره جشنواره علامه حلی اصفهان به شرح زیر است:
برگزاری چهاردهمین دوره جشنواره علامه حلی، نشان از استمرار یک حرکت شایسته به منظور تکریم پژوهش و محققان حوزوی است و حکایت از نشاط روحیه پژوهش و پژوهش در قشر جوان طلاب حوزه علمیه دارد و از این جهت مایه شکرگزاری است.
اهمیت شایان توجه امر پژوهش و پژوهش در حوزه علمیه و نقش برجسته آن در ارتقای علمی طلاب و روحانیون، روشن تر از آن است که احتیاج به گفتگو و تاکید داشته باشد، چونکه محصول و نتیجه اصلی تلاشهای آموزشی و تعلیم در حوزه علمیه، همین روح پژوهش و حقیقت جوی و حقیقت خواهی است و به تعبیر بلند امیر مؤمنان (ع): «لاَ یَنْفَعُ اِجْتِهَادٌ بِغَیْرِ تَحْقِیق»، هیچ اجتهاد و مجاهدتی بدون پژوهش و حقیقت طلبی، سودمند نخواهد بود و ازاین رو جایگاه پژوهش و پژوهش و محققان و محققان، همواره باید جایگاهی مورد توجه و مورد تکریم باشد.
ضمن اداء احترام به محققان عزیزی که در این جلسه از آنان تقدیر خواهد شد و هم اظهار تشکر از متصدیان محترم این برنامه فرهنگی و خیر مقدم به شما مهمانان گرامی تذکر چند نکته در این مجال کوتاه لازم می شمارم.
نکته نخست تاکید بر تقدم و تاثیر مستقیم و بنیانی امر آموزش به پژوهش است، پژوهش و پژوهش، اگر مبنی به آموزش و تعلیم مستحکم نباشد، ریشه دار و مفید نخواهد بود و از این جهت طلاب عزیزی که قصد ورود به عرصه پژوهش و پژوهش دارند باید بدانند که آن چه مقدم بر کار تحقیقات است، مجاهدت علمی و تلاش بی وقفه برای تحکیم بنیان های دانشی است و ازاین رو باید با تمام توان دامن همت به کمربسته و از تمام ظرفیتهای موجود برای ارتقای سطح عالی خود بهره ببرند تا بعد از مجهزشدن به سلاح دانش و علم، توانند در راه حقیقت طلبی، پژوهش و پژوهش، گامهای بلند و موثر بر دارند.
بنابراین اساس و بنیان رسالت های حوزه علمیه، آموزش و تعلیم است و سایر رسالت ها همچون پژوهش، بر این اساس، فهم، استوار و مبتنی می شود و از این حیث، مسؤلان محترم و اولیاء امور در حوزه های علمیه هم باید تمام توان خویش را دررشد و افزایش سطح علمی و دانشی طلاب و روحانیون گرامی مصروف نموده و به اولویت و اهمیت این مسئله توجه مدام و بیشتر از پیش داشته باشند.
نکته دوم؛ توجه به صدمه ها و آفت های امر پژوهش و پژوهش است، پژوهش همانند سایر رسالت های دستگاه بزرگ حوزه ضد در معرض صدمه هایی است که باید به خوبی شناخته شده و از آن پرهیز گردد، اهم این صدمه ها که ارزش پژوهشها و نتیجه بخش بودن آنها را در معرض خطر قرار می دهد عبارتند از: سطحی نگری در پژوهش، شتاب زدگی در نظریه پردازی، تعصب در پذیرش یا ردّ آرا و انظار، عدم توجه به کاربردی بودن پژوهش، عدم التفات به سیر تطور تاریخی مسائل مورد پژوهش، بی توجهی به پژوهش های مرتبط و مشابه و عدم التزام به رعایت اخلاق پژوهش و پژوهش.
این صدمه های هفت گانه و سایر آفت های دیگری که در راه پژوهش پژوهش وجود دارد، باید مورد توجه محققان و محققان حوزوی باشد تا ثمره‌ی کار و تلاش آنان در این حوزه، مفید و موثر واقع گفت. از خداوند تعالی عزت و عظمت روزافزون حوزه های علمیه و همه مجامع علم کشورمان را مسألت کرده و توفیق محققان و محققان عزیز را در رسالت بزرگی که بر دوش گرفته اند و هم تائید و توفیق مسؤلان و مدیران محترم حوزه های علمیه را خواستارم و امید است همگان مشمول لطف الهی و دعای مستجاب حضرت ولی عصر الاعظم مهدی موعود(عج) شویم.
 

1403/09/30
13:08:36
5.0 / 5
32
تگهای خبر: آموزش , پژوهش , جشنواره , دستگاه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۲
کنکور دکترای هنر
phdhonar.ir - تمام حقوق برای كنكور هنر محفوظ است

كنكور هنر

کنکور دکترای هنر