ملاقات با شکسپیر در توالت عمومی
به گزارش کنکور هنر، جایی بهتر از سرویس بهداشتی عمومی برای هجو شاهکارهای شکسپیر سراغ دارید؟ حتما خلاقیت و ذوقی ضروری است که این مکان نامتجانس برای وقوع هر نوع تراژدی را بتوان به سرنوشت شخصیت هایی مانند هملت، اوتللو و مکبث مرتبط کرد. خوشبختانه نمایش «مَثلِث» این ارتباط را بشکلی موثر و خلاقانه برقرار کرده و موفق می شود از مخاطبانش خنده و حتی در مواردی قهقهه بگیرد.
نمایش «مَثلِث» به کارگردانی ویس یساقی کارش را بعنوان یک هجویه به خوبی انجام می دهد. در این نمایش از عناصر کلیدی نمایش های هملت، اتللو و مکبث استفاده شده و شخصیتی به نام «مَثلِث» بر وزن مکبث به تماشاگران معرفی می شود؛ شخصیتی که از چند حجم ساده هندسی ساخته شده و تماشاگر را با موقعیت ها و ماجراهای کمدی توام با فانتزی همراه می کند. این نمایش از شوخی و کمدی، خلاقیت و نوآوری و سایر عناصر پارودی بهره می برد اما از نقد فرهنگی، اجتماعی که معمولاً نمایش های پارودی به آن توجه دارند، بی تفاوت عبور می کند و به هر علت تلاش نمی کند به چنین پدیده هایی بپردازد.
قبل از نمایش «مَثلِث» آثاری که بعنوان پارودی در تئاتر ایران به صحنه رفته اند، همواره نقد پدیده های اجتماعی، سیاسی فرهنگی را درنظر داشته اند. نمایش هایی مانند، «آمدیم، نبودید، رفتیم» به کارگردانی رضا حداد، «شهر قصه» بیژن مفید و «بنگاه تئاترال» علی نصیریان اما در تئاتر ما، به صورت اختصاصی و احیانا به علل فرهنگی با شخصیت های بزرگ ادبیات، نمایش و سینما شوخی نشده یا دست کم آن طور که غربی ها با شکسپیر شوخی کرده و می کنند، با بزرگانی مانند مولانا، حافظ، سعدی، فردوسی، جمالزاده، رادی، هدایت، فروغ، پروین، شاملو و امثال آنها شوخی نکرده ایم. شاید به این علت که به شکل جدی هم چندان که باید، به این بزرگان نپرداخته ایم. ازاین رو عجیب نیست برای نمایشنامه نویسی مانند ویلیام شکسپیر که هزاران اجرا از آثارش در جهان به صحنه رفته و می رود، یک کمپانی به نام Reduced Shakespeare Company شکل بگیرد و برای سالهای متمادی پارودی تمایشنامه هایش را به اجرا بگذارد. یا در گوشه و کنار جهان، گروههای نمایشی وسوسه شوند که با تراژدی های شکسپیر شوخی کنند، مثل کاری که ویس یساقی و گروهش در ایران انجام داده اند و البته که تماشاگران نمایش «مَثلِث» نیاز ندارند چیز زیادی در رابطه با شکسپیر بدانند، اگر یک روایت کوتاه در رابطه با هملت و اتللو و مکبث شنیده باشند، به سادگی با «مَثلِث» ارتباط برقرار می کنند و در فضایی بازسازی شده از یک سرویس بهداشتی عمومی، دل به داستانش می دهند. هر چند بر خلاف توقع و پیش فرض های رایج در رابطه با سرویس بهداشتی که معمولاً مکان مناسبی برای تفکر و اندیشیدن تلقی شده، تماشاگر نمایش «مَثلِث» چندان درگیر موقعیت های تفکر برانگیز نمی شود و با هیچ سوال مهم فلسفی یا مبحث انتقادی در رابطه با زندگی، مرگ،، بودن یا نبودن، سالن را ترک نمی کند.
نمایش «مَثلِث» هر روز ساعت ۱۷: ۳۰ در تئاتر هامون اجرا می شود.
۵۷۵۷
منبع: phdhonar.ir
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب