چرا با ۲۴ هزار میلیارد تومان دوره ۸۰ درصد مخاطب به پایان رسیده؟
به گزارش کنکور هنر، رئیس مرکز تحقیقات صداوسیما اخیرا اعلام نموده که دیگر نمی توان حرفی از ۸۰ درصد و ۹۰ درصد مخاطب به میان آورد این در شرایطیست که این سازمان تمام امکانات را در اختیار دارد، اما چرا نمی توان چنین توقعی از تلویزیون داشت؟
مهسا بهادری: رییس مرکز تحقیقات صداوسیما اعلام نموده که دیگر نمی توان حرفی از ۸۰ درصد و ۹۰ درصد مخاطب به میان آورد. همه ما می دانیم که بودجه صداوسیما ۲۴ هزار میلیارد تومان است، این بودجه در سال ۱۴۰۲ رقمی حدود ۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بود و در یک بررسی جامع متوجه می شویم که در ده سال قبل بودجه صداوسیما از ۹۶۷ میلیارد تومان به ۲۴ هزار میلیارد تومان بالا رفته است یعنی رقمی حدود ۲هزار و ۳۸۰ درصد افزایش و آن هم برای ۲۴ درصد مخاطب طبق گفته جلیلی و کاهش مرجعیت رسانه ای بر اساس نظرسنجی ایسپا.
اما پرسش اصلی اینجاست که چرا نمی توان انتظار چنین درصد بیننده ای را داشت؟ در جواب احتمالاً با این ماجرا مواجه می شویم که به هر حال در این بین پای شبکه نمایش خانگی و فضای مجازی هم به میان آمده و یک درصدی از مخاطب را به خودش اختصاص داده است؟ اما چرا صداوسیما حتی ۵۰ دردصد هم مخاطب ندارد؟ برمبنای صحبت پیمان جبلی در شب یلدا و شب نوروز روی هم رفته ۱۶۷ میلیون مخاطب و برای برنامه ها وجود داشته و از سویی هم جبلی اعلام نموده برنامه های نوروزی ۸ درصد افزایش مخاطب داشته است و این در حالی است که آماری از مخاطبان تلویزیون قبل از سال نو منتشر گردید که نشان می داد درصد مخاطبان تلویزیون بین ۲ تا ۲۲ درصد است.
از طرفی روزگذشته محسن شاکری نژاد رییس مرکز تحقیقات صداوسیما با اشاره به این که حدودا ۸۰ درصد کودکان برنامه های صداوسیما را دنبال می کنند، اظهار داشت: «در این دوره دیگر نمی توان حرفی از ۸۰ درصد و ۹۰ درصد مخاطب به میان آورد. این دوره در تمام دنیا تمام شده است. چونکه مخاطبان دیگر محتوای تلویزیونی چه فیلم، سریال و برنامه را منحصراً از قابِ نمایشگر تلویزیون دنبال نمی کنند و اصطلاحاً از برودکست به سمت برودبند رفته اند. بمراتب برودبند گوی سبقت را از برودکست گرفته و به این جهت دوره سریال خیابان خلوت کن تمام شده است. ما در آخرین نظرسنجی که الان داریم حدودا ۸۰ درصد کودکان ما برنامه های صداوسیما را تماشا می کنند که فقط منحصر به شبکه کودک نیست و می تواند در شبکه امید و شبکه های دیگر باشد.»
۷۰ درصد مردم محتوای تولیدی تلویزیون را می بینند وی ادامه داد: «این میزان در مورد بزرگسالان کمتر است. حدودا ۷۰ درصد مردم محتوای تولیدی تلویزیون را می بینند. حال بخشی در قابِ تلویزیون و بخش دیگر در تلوبیون، شبکه سپهر و دیگر رسانه های اجتماعی و مجازی؛ اما در عین حال مصرف خبر مخاطبین بالاتر از محتوای تولیدی مان است. اگر نگاهی به شبکه های پریننده داشته باشیم شبکه سه، شبکه آی فیلم و شبکه خبر جزو پرمخاطب های ما هستند.»
رییس مرکز تحقیقات صداوسیما در پاسخ به این پرسش که چقدر بازگشت چهره ها در افزایش تعداد مخاطبان تأثیر داشته است، اظهار داشت: «از حق نگذریم تأثیر داشته است، اما به این نکته باید توجه کرد که پرمخاطب های ما برنامه هایی بدون سلبریتی اند «محفل» و «زندگی بعد از زندگی» که حتی دکور هم ندارد. یعنی این طور القا نشود که برگشتن برخی از چهره ها به آن افزایش ۸ درصدی کمک کرده است؛ باز تکرار می کنم که حتما تأثیر داشتند، اما از قضا پرمخاطب های این ایام از برنامه هایی هستند که سلبریتی محور نیستند.»
شاکری نژاد به تغییر شاخصه های سنجش میزان مخاطب و اثرسنجی برنامه ها باتوجه به اقتضائات جدید اظهار داشت: «به عنوان مثال حالا دیگر نمی پرسیم «آیا برنامه را دیده ای یا خیر؟» بلکه سوال می نماییم «برنامه را در چه بستری دیده ای؟». دقیق ترین نظرسنجی های ما نظرسنجی ای فصلی تبلتی ماست که سوال می نماییم «در فصل پاییز چند ساعت از برنامه های صداوسیما را دیده اید؟» آن هایی که به ما ساعت دقیق می دهند که چند دقیقه و ساعت در طول روز تلویزیون می بینند را «مخاطب رسانه ملی» محسوب می نماییم.»
وی درباره ی ذائقه سنجی مخاطبان رسانه ملی برای مناسبت های خاص، اظهار داشت: «ذائقه سنجی یا نیازسنجی برای ایام و مناسبت های خاص چندماه زودتر به انجام می رسد. به عنوان مثال از چند ماه قبل سوال می نماییم که مردم دوست دارند در عید نوروز چه محتوایی را از تلویزیون تماشا کنند که نتایج در اختیار معاونت سیما یا صدا قرار می گیرد.»
البته با توجه به این پرسش که مردم چه دوست دارند هم صداوسیما نتوانست مخاطبان زیادی را با خود همراه کند. چونکه یکی از پر بیننده ترین و پر بازیگرترین سریال های تلویزیون «زیرخاکی» بود که نه فقط ۷۰ درصد دنبال کننده نداشت، بلکه تنها ۲۶ درصد مخاطب داشت و نه فقط مخاطب بالایی نداشت بلکه نسبت به سه فصل قبلی خود نیز با ریزش مخاطب مواجه بود. بقیه برنامه ها هم چنین وضعیت دارد و هیچ محتوایی تا کنون ارائه نشده که مخاطبانش ۷۰ درصد باشد.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب