از ۸۷ میلیون مخاطب صداوسیما تا ۱۷ درصد بیننده، کدام حقیقت دارد؟
به گزارش کنکور هنر، در رابطه با افت مخاطبان پیمان جبلی باید پاسخگو باشد«چرا که طبق آخرین گفته های جلیلی مخاطبان تلویزیون در دوره قبلی ۲۴ درصد بود» و چنین افتی واقعا نگران کننده است، البته از آنجاییکه هیچ گونه شفاف سازی اطلاعاتی وجود ندارد، نمی توان این بررسی ها را به صورت کامل انجام داد.
مهسا بهادری: بارها و بارها نظرات پیمان جبلی، رئیس سازمان صداوسیما در رابطه با حضور سلبریتی ها در این رسانه را شنیده ایم، او یکبار گفت سلبریتی های خودمان را می سازیم، بار دیگر گفت اتفاقاً برخی هنرمندان به اشتباه، خودشان حضورشان را در رسانه ملی کمرنگ کرده اند. هیچ کس از آنها نخواسته است که بروند، بلکه برعکس ما خواستیم که بمانند طرح بدهند، بازی کنند و اجرا کنند. با این وجود ما به دیدگاهشان احترام می گذاریم و معتقدیم صداوسیما خانه هنرمندانی است که می خواهند به هویت و تاریخ این ملت خدمت کنند. ما به کسی باج نمی دهیم اما دور صداوسیما هم سیم خاردار نکشیده ایم حالا روز گذشته و بعد از آنکه آماری بر اساس تعدا مخاطبان تلویزیون ملی انتشار یافت، در نمایشگاه مطبوعات به خبرگزاری مهر در رابطه با حضور سلبریتی ها اظهار داشت: «اگر به آنتن رسانه ملی توجه کنید، ما مجموعه ای از هنرمندان توانمند را در رسانه ملی داریم. من باره حضور چهره ها در رسانه ملی اظهار نظر کرده ام در صداوسیما به روی همه هنرمندان باز است اگر هنرمند یا فردی بنا بر مسائل اجتماعی، مالی و دستمزدی علاقه ای ندارد که با رسانه ملی همکاری کند و دوست دارد با رسانه های دیگر کار کند، ما جلوی آنها را نمی گیریم.
کنار گذاشتن سلبریتی ها و عدم همکاری آنها با تلویزیون نتایج نگران کننده ای را به همراه داشت، نظرسنجی اخیر صداوسیما نشان داده است که نگرانی های هنرمندان و کارشناسان برای جذب مخاطب در رسانه ملی بیراه نبوده است.
اعجوبه ها آذر ۹۸: ۲۹.۷ درصد
آذر ۱۴۰۰: ۱۹.۸ درصد
دی ۱۴۰۲: حدود ۱۷ درصد
سمت خدا آذر ۹۸: ۲۶.۲ درصد
آذر ۱۴۰۰: ۱۸.۲ درصد
دی ۱۴۰۲: حدود ۱۵ درصد
میدون آذر ۹۸: ۱۷.۸ درصد
دی ۱۴۰۲: حدود ۷ درصد
طبیب دی ۱۴۰۲: حدود ۱۰ درصد
سلام بامداد بخیر آذر ۹۸: ۱۰.۵ درصد
آذر ۱۴۰۰: ۸ درصد
دی ۱۴۰۲: حدود ۷ درصد
در رابطه با این ماجرا و افت مخاطبان پیمان جبلی باید پاسخگو باشد«چرا که طبق آخرین گفته های جلیلی مخاطبان تلویزیون در دوره قبلی ۲۴ درصد بود» و چنین افتی واقعا نگران کننده است، البته از آنجاییکه هیچ گونه شفاف سازی اطلاعاتی وجود ندارد، نمی توان این بررسی ها را به صورت کامل انجام داد.
رئیس سازمان صداوسیما در پاسخ به سوالی در رابطه با نتایج نظرسنجی ها برنامه های تلویزیون و افت مخاطب اظهار داشت: نظرسنجی ها بر مبنای شاخصهای متنوع و قابل تفسیر صورت می گیرد، اتکای صرف به نتایج نظرسنجی ها در هیچ جای دنیا کار علمی نیست. باید به مجموعه شاخص ها، زمنیه ها و عوامل اثرگذار توجه کرد.
محسن شاکری نژاد، رئیس مرکز تحقیقات صداوسیما در گفت و گویی که در میانه آذر با روزنامه جام جم داشت اعلام نمود: «محتوای تلویزیون امکان دارد صرفاً از راه تلویزیون تماشا نشود و چه بسا همین محتوا در فضای مجازی مثل تلوبیون دیده شود. ازاین رو ما در کنار این سؤال که از مخاطبان می پرسیم این سریال را می بینند یا نه، این سؤال را هم مطرح می نماییم که از چه طریقی دیده اند. کماکان بالای ۸۰ درصد مخاطبان، تلویزیون تماشا می کنند. اما عده ای هم هستند که می گویند از راه تلوبیون می بینند یا دراین میان عده ای هم هستند که می گویند از راه شبکه های ماهواره ای که تکرار سریال های صداوسیما را می دهند یا یک سری پلت فرم ها تماشا می کنند. ازاین رو ما آنها را دسته بندی می نماییم و بر این اساس می سنجیم. ایشان در ادامه عنوان می کند: ما در کنار اقداماتی که انجام می دهیم، کاری به نام کارنامه داریم. یعنی صرف تعداد مخاطبان یک برنامه یا سریال ملاک ما نیست و اینکه جذب مخاطب تنها هدف سازندگان آن اثر نیست. بلکه فرهنگ سازی و انتقال میراث فرهنگی و ارزش هایمان جزو اهداف سازندگان آثار در صداوسیماست. باید دید آن برنامه چقدر به اهداف و آرمان های رسانه پایبند است. این برای ما نکته بسیار مهمی است. ما در کارنامه این آیتم ها را هم می سنجیم. یعنی در کنار نظر مردم، سراغ نخبگان هم رفته ایم تا ببینیم آن برنامه نظر نخبگان را هم جلب کرده است یا نه. در کنار آن، هزینه، کنداکتور، شبکه و بستر پخش را هم در نظر گرفته ایم.»
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب