نماینده مجلس:
نگفتیم نهضت سواد آموزی منحل می شود
به گزارش کنکور هنر، معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان نهضت سوادآموزی، با بیان اینکه در جلسات مجلس برای تصمیم گیری در مورد انحلال شکل فعلی نهضت سوادآموزی و واگذاری مأموریت های آن به معاونت ابتدایی آموزش و پرورش حضور نداشته و دعوت نبوده ام، اظهار داشت: پیشنهاد من اینست که مجلس اجازه دهد دولت برای آینده جریان سوادآموزی کشور لایحه ای تدوین و به مجلس عرضه نماید.
به گزارش کنکور هنر به نقل از ایسنا، علیرضا عبدی در ارتباط تلفنی با برنامه پرسشگر شبکه آموزش سیما، در رابطه با مصوبه اخیر کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم توسعه مجلس شورای اسلامی در خصوص انحلال شکل فعلی سازمان نهضت سواد آموزی و واگذاری ماموریت های این سازمان به معاونت ابتدایی آموزش و پرورش، اظهار داشت: طبق آن چه شنیده ایم مقرر است ماموریت های نهضت سوادآموزی بدون توسعه معاونت ابتدایی به معاونت ابتدایی آموزش وپرورش انتقال داده شود.
ادغام نهضت سوادآموزی در معاونت ابتدایی بدون توسعه این معاونت!
وی در پاسخ به سوال مجری برنامه در خصوص اینکه انتقال این ماموریت ها به معاونت ابتدایی بدون توسعه معاونت ابتدایی، به چه معنا است؟، اشاره کرد: نمی دانم. در حقیقت می خواهند آموزش بزرگسالان را در آموزش ابتدایی ادغام کنند اما آموزش ابتدایی موجود را نمی خواهند توسعه دهند، پس این آموزش بزرگسالان را می خواهند چه کار کنند؟ در تبصره کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم توسعه آمده است که این ادغام به انجام می رسد اما ساختار معاونت ابتدایی توسعه پیدا نمی کند، این تناقض جدی است.
معاون وزیر آموزش وپرورش در واکنش به سخنان یک عضو کمیسیون تلفیق برنامه هفتم مجلس درباب جذب نیروی جدید در نهضت سوادآموزی برای انجام کارهای این سازمان، اشاره کرد: هیچ گاه نهضت سوادآموزی بدنبال اضافه کردن نیروی جدید نبوده است. به تبع اینکه در زمان های مختلف نیروهای نهضت وارد آموزش وپرورش شدند، نهضت گرفتار مشکل نیروی انسانی شد و شورای عالی آموزش وپرورش سال ۹۳ به نهضت اجازه داد با برون سپاری مشکل نیروی انسانی خویش را حل کند. بدین سبب نباید این مشکل را پای نهضت سوادآموزی نوشت.
رئیس سازمان نهضت سوادآموزی با اشاره به اینکه سال ۶۳ به انحرافی گرفتار شدیم و آن دولتی کردن نهضت سوادآموزی بود، عنوان کرد: این مصوبه مجلس به ساختاری کردن و دولتی کردن نهضت سوادآموزی در صورتیکه این سازمان می تواند مردمی باشد؛ کمک می نماید.
عبدی در پاسخ به این پرسش که در صورت تصویب نهایی این مصوبه ی مجلس، تکلیف نیروهای اداری و غیررسمی نهضت سوادآموزی چه می شود؟، اظهار داشت: اگر این اتفاق افتد، قاعدتا نیروهای اداری نهضت در داخل آموزش وپرورش جانمایی می شوند و نیروهای غیررسمی هم طبیعتا برمبنای آن چه آقای کوچکی و زاهدی (دو نماینده مجلس و عضو کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه) تعیین تکلیف می شوند.
معاون وزیر آموزش وپرورش در پاسخ به اظهارات یک عضو کمیسیون تلفیق برنامه هفتم در خصوص این که مصوبه یاد شده به دنبال تعیین تکلیف نیروهای نهضت و آموزشیاران نهضت است، توضیح داد: البته علاوه بر کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم، کمیسیون اجتماعی مجلس هم مصوبه ای درباب نیروهای نهضت دارد و این نیروها به صورتی شرکتی هستند و می توانند تعیین تکلیف شوند. بدین سبب علاوه بر این مصوبه، ما مصوبه کمیسیون اجتماعی را هم داریم و باید دید قانونگذار کدام مصوبه را سریع تر می رساند.
وی درباب اظهارات دیگر یکی از نمایندگان مجلس و عضو کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم در خصوص استفاده از معلمان ابتدایی و دبیرستان برای مساعدت با انجام ماموریت های نهضت سوادآموزی، تصریح کرد: یک دفعه نهضت سوادآموزی در سال ۹۰ با کل آموزش وپرورش ادغام شد. این جملات همان زمان هم اعلام شد، حتی بخشنامه ادغام به کل استانها رفت که هم اکنون هم سر جایش موجود است و جزو وظایف مدیران کل و مدیران مدارس است. اما مهم این است که ببینیم در بحث شناسایی بیسواد و کمک به رفع بی سوادی ما چقدر موفق بوده ایم؟ در سالهای ۹۰ و ۹۱ نهضت سواد آموزی تمام زورش را زد، حتی در آن زمان وزیر آموزش وپرورش پشت این مساله بود اما فقط ۵ درصد معلمان همکاری کردند.
آموزش و پرورش با کمبود نیرو چطور می تواند به نهضت سواد آموزی معلم دهد؟
معاون وزیر آموزش وپرورش اشاره کرد: باید قبول نماییم آموزش وپرورش مشکل نیروی انسانی دارد و حتی نمی تواند با معلمان حق التدریسی آنرا رفع کند، پس چطور می تواند پس از آن که نهضت با معاونت ابتدایی ادغام شد به نهضت نیرو دهد؟
عبدی: در جلسات مجلس حضور نداشتم و دعوت نبودم
عبدی در پاسخ به سوال مجری برنامه که آیا شما جهت شرکت در جلسات مجلس شورای اسلامی بمنظور تصویب واگذاری ماموریت های نهضت سواد آموزی به معاونت ابتدایی دعوت شده بودید و حضور داشتید؟، اشاره کرد: خیر حضور نداشتم و طبیعتا دعوت نشدم. پیشنهاد من این است که مجلس اجازه دهد دولت برای آینده جریان سوادآموزی کشور لایحه ای تدوین و به مجلس عرضه نماید.
تاکید مجلس بر بازتعریف دروس و محتوای درسی نهضت سواد آموزی
در بخش دیگر این برنامه، محمدمهدی زاهدی عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری و کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه، بوسیله ارتباط تلفنی با این برنامه اظهار کرد: ما گفتیم رسالت سواد آموزی درون آموزش وپرورش با امکاناتی که آنها دارند برود. همین طور تاکید داریم در دروس و محتوای درسی نهضت بازتعریف صورت گیرد.
بهره گیری از معلمین ابتدایی و سپس دبیرستانی برای ماموریت های نهضت سوادآموزی
وی افزود: این کار در ابتدا با بهره بردن از معلمان خود مدارس ابتدایی و سپس در صورت نیاز معلمان دبیرستان ها با عنوان اضافه کار و حق التدریس و غیره صورت گیرد.
ساماندهی معلمان نهضت طبق قانون برنامه هفتم توسعه زاهدی اشاره کرد: همین طور به موازات آن برای معلمانی که هم اکنون در نهضت سواد آموزی فعال می باشند هم ماده واحده ای در برنامه توسعه هفتم گذاشتیم که طبق آن دولت مکلف شده است ظرف دو سال اول برنامه، نسبت به ساماندهی آنها اقدام نماید. تدوین بخشنامه ی این امر را بر عهده خود دولت گذاشتیم که چطور برای ساماندهی معلمان نهضت اقدام نماید. برای مثال می توانند از ماده ۲۸ اساسنامه دانشگاه فرهنگیان استفاده کنند، آزمون داخلی بگیرند، این نیروها یک سال دوره بینند و با تجربه ای که دارند به کار گرفته شوند.
این عضو کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه اشاره کرد: ما نگفتیم با واگذاری نهضت سواد آموزی به معاونت ابتدایی، بزرگسالان کنار بچه های دبستانی در مدارس ابتدایی می نشینند. بلکه برای مثال در معاونت ابتدایی می توان واحد آموزش بزرگسالان ایجاد کرد و از نیروهای خود نهضت برای آموزش بهره برد نه اینکه نیروی جدید از بیرون آورید و بگویید برای اداره این امر باید ۲۰ هزار نیرو جذب نماییم. برنامه ریزی درباب جزئیات را هم به دولت محول کردیم.
وی در انتهای سخنان خود عنوان کرد: برنامه ای که مجلس دنبال می کند حتما به نفع کشور است. ما رایزنی لازم را با خیلی از مقامات در رابطه با این مساله انجام دادیم. اینگونه نبود که فی البداهه تصمیم بگیریم.
بسیاری از شهرستان ها و استانهای کشور از نظر بی سوادی سبز شده اند
همین طور در بخش دیگر این برنامه، جبار کوچکی نژاد، عضو کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه بوسیله ارتباط تلفنی با این برنامه اظهار داشت: دوستان در کمیسیون تلفیق به این نتیجه رسیدند که نهضت سواد آموزی با همان ماموریتی که دارد و بوسیله کمک آموزشیاران و هم معلمان ابتدایی در آموزش ابتدایی ادغام شود. در حقیقت علاوه بر آموزشیاران، معلمان ابتدایی در خارج از ساعت اداره و با دریافت حق التدریس و حق الزحمه در روستاها کار کنند. حتی شاید در بعضی شرایط معلمان متوسطه هم به نهضت کمک کنند چونکه طبق این مصوبه ما کل آموزش وپرورش را درگیر نهضت می نماییم.
وی معتقد است: خیلی از شهرستان ها و استانهای کشور از نظر بی سوادی سبز شده اند و در این استانها و شهرستان ها دیگر بیسوادی وجود ندارد. ما با گذر زمان باید تغییراتی در نهضت بدهیم.
اعلام نکردیم که نهضت سواد آموزی منحل می شود
این عضو کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه اشاره کرد: ما اعلام نکردیم که نهضت سواد آموزی منحل می شود، بلکه گفتیم ماموریت آن تغییر پیدا می کند و از توانمندی معلمان ابتدایی بهره می گیرند. از طرفی طبق این مصوبه سرنوشت آموزشیاران نهضت که حدودا بی انگیزه بودند، روشن می شود و انگیزه در آنها بیشتر می شود. می توان با آموزش کوتاه مدت بیسوادان روستا و حاشیه شهرها را به گونه ای تحت پوشش قرار داد.
وی با اشاره به اینکه بیشتر از ۹۸ درصد کشور باسواد هستند و مردم برخی استانها ۱۰۰ درصد باسواداند، توضیح داد: طبق این مصوبه در ماموریت نهضت سوادآموزی هیچ تغییراتی ایجاد نمی شود و هیات وزیران و شورای عالی آموزش وپرورش و خود آموزش وپرورش اختیار دارند دامنه نهضت را مردمی کنند.
آموزشیاران نهضت سر و سامان می گیرند کوچکی نژاد با اشاره به اینکه آموزشیاران نهضت سوادآموزی انگیزه ای برای ادامه فعالیت ندارد، اشاره کرد: آموزشیارن بارها به ما مراجعه کردند و گفتند ما کل روستاها را گشتیم و یک بیسواد پیدا نکردیم. این ها مشکلات آموزشیاران است. در این مصوبه هم آن عزیزان سر و سامان پیدا می کنند. حتی ما به سبب فشار آموزشیاران سه چهار بار قانون وضع کردیم تا این ها را استخدام کردیم.
انگیزه مجلس از این مصوبه؛ خلاص شدن نهضت سواد آموزی از بروکراسی اداری این عضو کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه در پاسخ به سوال مجری برنامه در خصوص اینکه اساسا انگیزه مجلس از این مصوبه چه بود؟ توضیح داد: انگیزه مجلس از این مصوبه این است که فعالیت نهضت را بیشتر و به دورترین روستاها که معلمان هستند منتقل کند تا در آنجا کمک های مردمی را انجام دهند و نهضت از بروکراسی اداری خلاص شود.
چرا رئیس سازمان نهضت سوادآموزی در جلسات مجلس نبود؟ وی در پاسخ به چرایی عدم حضور رئیس سازمان نهضت سوادآموزی در جلسات مجلس، اشاره کرد: هم مرکز تحقیقات و هم خیلی از دیگر مراکز تصمیم گیر کشور در جلسات حاضر بودند و همه موافق این اقدام بودند و هیچ مخالفتی نبود. آقای عبدی رئیس سازمان نهضت سواد آموزی در جلسات نبودند اما نماینده وزیر آموزش وپرورش حضور داشت. وزیر نماینده خود برای حضور در جلسات را اعلام می کند و می توانستند آقای عبدی را بفرستند.
منبع: phdhonar.ir
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب