احیای عروسک های دارا و سارا برای کودکان نسل Z

احیای عروسک های دارا و سارا برای کودکان نسل Z به گزارش کنکور هنر، معاون فرهنگی کانون پرورش فکری خردسالان و نوجوانان از احیای عروسک های دارا و سارا آگاهی داد و اظهار داشت: اواخر شهریور ماه شخصیت نمایشی این عروسک ها رونمایی می شود و بعد از آن جریان بازارپردازیِ محصول این عروسک ها را دنبال می نماییم.


به گزارش کنکور هنر به نقل از خبر آنلاین فرهاد فلاح در گفتگو با ایسنا، درباره ی شخصیت پردازی برای محصولات در رابطه با خردسالان همچون کتاب، انیمیشن، اسباب بازی، نوشت افزار و...، توضیح داد: این مورد جزء مهمی از نیاز روز جامعه ما است که در ارائه الگو به خردسالان موثر است. بخشی از سابقه کانون در طراحی شخصیت به کتاب ها و بخشی به تجربه کانون در طراحی عروسک های دارا و سارا در دهه های گذشته بازمی گردد.
او به یکی از مصوبات شورای معاونین کانون پرورش فکری اشاره نمود و افزود: بر این اساس کانون تصمیم به احیای عروسک دارا و سارا گرفته است. می خواهیم اشکالات گذشته را برطرف نماییم و منظومه وار نسبت به بازارپردازی و تولید محتوا پیرامون عروسک های دارا و سارا اقدام نماییم تا علاوه بر خود عروسک بتوانیم محتوا برای کتاب، انیمیشن، نمایش و... نیز آماده نماییم.
او افزود: از ۲۷ تا ۳۰ شهریور ماه جشنواره نمایش کودک و نوجوان در مرکز تئاتر کانون در پارک لاله تهران برگزار می گردد. ۱۶ گروه برگزیده با حدود ۲۵۰ هنرمند از سراسر کشور در این جشنواره حضور می یابند. مقرر است در این جشنواره عروسک نمایشی دارا و سارا رونمایی شود تا از آن پس با تولید محتوا در حوزه نمایشی هم خردسالان و نوجوانان با این دو عروسک ارتباط برقرار کنند.
معاون فرهنگی کانون پرورش فکری تصریح کرد: می خواهیم به مرور زمان یک خانواده از شخصیت های عروسکی طراحی و روانه بازار نماییم که عروسک های دارا و سارا یکی از نمونه های آنست.
تاکید بر «بازارپردازی» و رفع نقصها گذشته
فلاح افزود: یکی از اشکالات عمده ای که در گذشته درباب دارا و سارا رخ داد، این بود که هیچ محتوای دیگری برای آنها تولید نشد و فقط دو عروسک روانه بازار شد و در چرخه بازارپردازی قرار نگرفت. از آنجاییکه دارا و سارا سابقه طولانی مدتی دارند تصمیم گرفتیم نقاط ضعف گذشته را برطرف نماییم و انواع و اقسام آنها تولید شود.
او با اشاره به اینکه در سالیان گذشته حتی برای تولید عروسک هم مشکل وجود داشت، اظهار نمود: ما به لحاظ ساخت هم چالش داشتیم که بعنوان مثال بخشی از آن در تولید موی عروسک نمود پیدا می کرد. درحال بررسی و مطالعه هستیم تا این نقصها برطرف شود. حتی به این فکر کردیم که بتوانیم تولید عروسک دارا و سارا را با کشور چین پیش ببریم.
فلاح تصریح کرد: با این وجود آن چه که بالاتر از هرچیز اهمیت دارد، چرخه تولید محتوایی پیرامون دارا و سارا است بشکلی که فیلم، نمایش، کتاب، نوشت افزار و... در رابطه با شخصیت این دو عروسک طراحی شود تا کودک با این عروسک ها انس گیرد.
او ضمن اشاره به این که هم اکنون در حوزه فعالیتهای فرهنگی شخصیت عروسکیِ نمایشی برای کودک وجود ندارد، توضیح داد: شخصیت های نمایشی فعلی هم برای بزرگسالان است و حرف های بزرگسالانه می زنند درحالی که حالا به دنبال طراحی عروسک هایی منحصر برای خردسالان و نوجوانان هستیم.
عروسک های جذاب نیاز به تولید محتوا دارند
معاون فرهنگی کانون پرورش فکری افزود: مدتی است که شخصیت انیمیشن «بچه زرنگ» را بعنوان شخصیتی جدید برای خردسالان مطرح کردیم که حتی در کشورهای دیگر هم بر پرده سینما رفته است. اما باید برنامه ریزی نماییم که این روند ادامه دار باشد و بتوانیم بر طبق این شخصیت، محتواهای فرهنگی دیگری هم تولید نماییم.
فلاح اظهار داشت: پیشبینی کردیم برای شخصیت «بچه زرنگ» نزدیک به ۴۰۰ محصول تولید نماییم که تا حالا نزدیک ۳۰ محصول ساخته شده است. اگر برای هر شخصیت دیگری چرخه بازارپردازی به صورت کامل دنبال شود، آهسته آهسته برای بچه ها هم جذابیت بیشتری پیدا می کند. در سطح جهانی هم پشتِ سر عروسک های معروف فیلمها و انیمیشن های مفصل و جذاب ساخته اند؛ ازاین رو عروسک باید سوار بر جریانی کار کند که عمر طولانی تری داشته باشد.
او ضمن اشاره به همکاری کانون پرورش فکری با شورای فرهنگ عمومی برای برگزاری رویداد طراحی شخصیت «پارس آرا»، بیان نمود: این کار هم از آن جهت صورت گرفت که بتوانیم طراحی شخصیت را بعنوان کاری علمی و نهادینه شده پیش ببریم.
دارا و سارا با محدودیت های جسمی هم تولید می شوند؟
وی در پاسخ به سوالی درباب برنامه کانون پرورش فکری برای تولید عروسک های دارا و سارا با محدودیت ها و معلولیت های جسمی، توضیح داد: در مورد دارا و سارا فعلا تصمیم مشخصی نداریم اما در این حوزه می خواهیم از ظرفیت گروههای مردمی استفاده کنیم؛ بعنوان مثال کمک کردیم تا عروسک «موچولو» که در ارتباط با خردسالان سندروم داون است، برجسته شود. در کانون پرورش فکری بنا نداریم مستقلا به همه عرصه ها ورود نماییم بلکه می توانیم تسهیل گری نماییم. بتازگی نیز یک برنامه نمایشی عاشورایی با حضور عروسک «موچولو» برای خردسالان سندروم داون برگزار کردیم.
فلاح ضمن اشاره به تصمیم کانون پرورش فکری برای تولید دارا و سارا بر مبنای اقلیم ها و فرهنگ های مختلف کشور، اظهار نمود: یعنی بر مبنای فرهنگ سیستانی، آذری، شمالی و... این عروسک ها را تولید نماییم. فعلا سیاست تولید محتوا برای مناطق مختلف با زبان و گویش فارسی است اما امکان دارد بعدا بر مبنای نیازسنجی برای هر فرهنگ هم به صورت مشخص تولید محتوای مخصوص داشته باشیم.
او ضمن اشاره به این که درمورد عروسک دارا و سارا فعلا تمرکز تولید محتوا بر مبنای نمایش است، افزود: البته شاید اگر نمایش در شهرهای مختلف اجرا شود، گوینده عروسک با لهجه همان منطقه هم صحبت کند.
معاون فرهنگی کانون پرورش فکری با اشاره به اینکه فعلا نمی توان برآورد دقیقی از زمان تولید انبوه عروسک دارا و سارا داشت، اظهار داشت: اهتمام ما اینست که پس از رونمایی عروسک به سمت اجراهای استانی و حضور عروسک در برنامه های صدا و سیما برویم. این مهم می باشد که بچه ها پیام های اخلاقی را از سمت این عروسک ها دریافت نمایند.
او درباب برنامه های کانون پرورش فکری به جهت اینکه باردیگر مشکلات گذشته برای تولید و بازارپردازی شخصیت های دارا و سارا پیش نیاید، اظهار نمود: سیاست کلی کانون اینست که بجای تصدی گری به سمت تولی گری حرکت نماییم. قرار نیست در زمینه تولید همه کارها را ما انجام دهیم بلکه باید کارهایی را به بخش خصوصی واگذار نماییم تا کار به شکل اشتراکی با کانون تولید ادامه یابد.

۵۷۵۷



منبع:

1403/06/17
11:52:21
5.0 / 5
204
تگهای خبر: آنلاین , اجرا , تئاتر , جشنواره
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۲
کنکور دکترای هنر
phdhonar.ir - تمام حقوق برای كنكور هنر محفوظ است

كنكور هنر

کنکور دکترای هنر