مهلت اتباع قانونی و غیر قانونی برای ثبت نام در مدارس تا 10 شهریورماه
به گزارش کنکور هنر، به قول رئیس مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش، دانش آموزان اتباع که به صورت قانونی یا غیرقانونی در ایران هستند تا دهم شهریورماه برای ثبت نام در مدارس مهلت دارند.
به گزارش کنکور هنر به نقل از ایسنا، مهدی فیاضی در برنامه ای تلویزیونی درباره ی چالش های نظام آموزشی و اتباع خارجی، اظهار داشت: دانش آموزان اتباعی که غیر قانونی داخل کشور هستند ابتدا باید در سامانه سهما وزارت کشور آمار و اطلاعات خودرا ثبت کنند تا از تحصیل برخوردار شوند.
وی اشاره کرد: ما به اقامت این دانش آموزان کاری نداریم؛ دانش آموزان اتباعی که غیرقانونی در کشور می باشند تا دهم شهریورماه بمنظور ساماندهی فضا و نیروی انسانی وقت ثبت نام در مدارس را دارند. این دانش آموزان ابتدا باید بوسیله سامانه سهما وزارت کشور اقدام و سپس ثبت نام خود در مدارس را انجام دهند.
مدارس خودگردان اتباع اگر مجوز نگیرند تعطیل می شوند
رئیس مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش، در عین حال اشاره کرد: مدارس خودگردان اتباع خصوصاً آنهایی که تحت پوشش دارالقرآن کار آموزش تعلیم و تربیت مدرسه ای انجام می دهند نیز حتما باید مجوز بگیرند در غیر این صورت تعطیل می شوند. آمار این مدارس مجهول و شناور است و در صورت نداشتن مجوز ما، مدرک تحصیلی صادر شده از طرف این مدارس را تایید نمی نماییم.
فیاضی در بخش دیگر سخنان خود افزود: بتازگی برنامه راهبردی توسط همه نهادها برای اتباع حاضر در ایران تالیف شد که چند اولویت مهم در عرصه دانش آموزی در آن سند استراتژیک وجود دارد.
وی با اعلان اینکه نخستین اولویت آن سند استراتژیک تکریم اتباع است، افزود: از ۴۰ ملیت، دانش آموز اتباع در ایران حضور دارد که اکثریت آنها افغانستانی ها، عراقی ها و پاکستانی ها هستند اما از ملیت های دیگر هم حاضراند. اولویت دوم این سند نخبه پروری در میان دانش آموزان اتباع است. اگر در طولانی مدت به این امر بپردازیم شاید موج مهاجرت در دراز مدت کم شود چونکه این افراد باید با میل و اختیار خود به کشورشان بازگردند.
پنج درصد آموزش وپرورش و ۲۲ هزار کلاس درس در اختیار دانش آموزان اتباع است
سالانه برای هر دانش آموزان خارجی در مدارس دولتی ۱۵ میلیون تومان هزینه می شود
رییس مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش، "قانون مند شدن" اتباع در ایران را اولویت سوم سند یاد شده عنوان نمود و اضافه کرد: پنج درصد آموزش وپرورش و ۲۲ هزار کلاس ما در اختیار دانش آموزان اتباع است. سالانه ۳۳۵ میلیون دلار معادل حدودا ۱۰ همت (هزار میلیارد تومان) برای دانش آموزان اتباع در مدارس دولتی هزینه می نماییم. در حقیقت سرانه هر دانش آموز اتباع ۵۲۷ دلار معادل ۱۵ میلیون تومان است. این آمار درحالی است که کشور همسایه ما یعنی ترکیه به اروپا گفته است اگر سالانه دو میلیارد یورو به من ندهید، مرزها را باز می گذارم تا پناهجویان سوریه ای به اروپا هجوم آورند و ترکیه به همین دلیل سالانه دو میلیارد یورو از اتحادیه اروپا دریافت می کند.
آموزش و پرورش سالانه ۱۷ میلیون یورو بابت آموزش اتباع کمک بین المللی دریافت می کند
فیاضی با اعلان اینکه آموزش وپرورش ما در سال حدود ۱۷ میلیون یورو برای آموزش اتباع، کمک های بین المللی دریافت می کند، اشاره کرد: در صورتیکه آن ۱۰ همت (هزار میلیارد تومان) و ۳۳۵ میلیون دلار همه اش بر دوش خود ما در مدارس دولتی است. این نهادهای بین المللی مثل کمیساریای پناهندگان، یونیسف و آن آر سی به دلایلی می خواهند به صورتی در این شرایط تحریم، فشار اقتصادی مضاعف بر روی دوش ما باشد.
به گفته ی ایشان، گاهی در بعضی شهرستان های تهران و استانهای مجازی که می توان در آنها میزبان اتباع بود، بالای ۵۰ درصد دانش آموزان یک کلاس را اتباع می سازند.
رییس مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش، تصریح کرد: از اول انقلاب تا الان نهادهای بین المللی ۸۸ مدرسه ساخته اند و ۲۳ مدرسه دیگر درحال ساخت است. ما در ایران ۲۲ هزار کلاس در اختیار اتباع داریم و نهادهای بین المللی از اول انقلاب تا الان بطور تجمیعی ۸۸ مدرسه با ابعاد متوسط ساخته اند. در سال ۱۴۰۰ و پیش از دولت سیزدهم، ۱۵۰ میلیارد تومان از نهادهای بین المللی کمک گرفته شده بود اما از نیمه ۱۴۰۱ و تا الان یعنی ۱۴۰۲ ما جمعا توانستیم هزار میلیارد تومان کمک دریافت نماییم که از این هزار میلیارد تومان اعتباری که قول آنرا از نهادهای بین المللی گرفتیم، ۶۰۰ میلیارد تومانش وصول شده است.
چرایی درج نشدن موضوع اتباع و مدارس بین المللی در برنامه هفتم توسعه
فیاضی در پاسخ به چرایی درج نشدن موضوع اتباع و مدارس بین الملل در برنامه هفتم توسعه، توضیح داد: نخستین نامه ها و جلسات و پیگیری های ما برای فروردین ۱۴۰۰ است که زمزمه تدوین برنامه هفتم آغاز شد. آن زمان ما در صدد بودیم ۱۴ الی ۱۵ موضوع برای مدارس بین الملل و اتباع مشخصا در برنامه هفتم درج نماییم اما همیشه این نظریه وجود داشت که جداسازی نکنید. جداسازی یک ایراد راهبردی و تربیتی است. دستگاهها به حق مخالف جداسازی دانش آموز اتباع از سایر دانش آموزان در مدارس بودند. معتقد بودند همان مسائلی که برای دانش آموزان خود در این برنامه دیده ایم برای دانش آموزان اتباع نیز کفایت می کند. الان نیز برنامه در مجلس است و هنوز دیر نشده و می توان این مساله را به آن اضافه کرد.
وجود ۱۱ مدرسه بین المللی در ایران
وی در بخش دیگر سخنان خود تعداد مدارس بین الملل داخل ایران را ۱۱ مدرسه عنوان نمود و اظهار داشت: بیشتر این ۱۱ مدرسه بین الملل داخل ایران غیر دولتی هستند. در خارج از کشور جمعا ۷۵ مدرسه داریم که دولتی، غیر دولتی و ازراه دور هستند. از بین این ۷۵ مدرسه خارج از کشور، ۵۸ مدرسه دولتی هستند. این مدارس خارج از کشور در ۳۵ کشور دایراند.
رشد ۱۵ درصدی تعداد دانش آموزان مدارس ایرانی خارج از کشور
رییس مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش وپرورش معتقد است: در هشت سال پیش از دولت سیزدهم ۴۹ درصد دانش آموزان مدارس خارج از کشور کاهش داشته است. دانش آموزان این مدارس فرزندان کارگزاران مامور ایرانی، فرزندان شبکه جهانی ایرانیان مقیم خارج از کشور و فرزندان ایران دوستان غیر ایرانی هستند که در این مدارس درس می خوانند. طی هشت سال پیش از ما، ۴۹ درصد تعداد دانش آموزان کاهش و ۳۳ مدرسه هم تعطیل شده است اما در یک سال و نیم اخیر که یک سال تحصیلی را پشت سر گذاشتیم، با تلاش معلمین و مدیران خارج از کشور، تعداد دانش آموزان این مدارس ۱۵ درصد بیشتر شده است.
مطالبه ۲ همتی معلمان خارج از کشور
فیاضی در بخش دیگر این برنامه درباره ی مطالبات معلمین مدارس خارج از کشور، اشاره کرد: وزارت آموزش وپرورش دنبال منافع کادر خود است. کادر آموزش وپرورش برای طلب معلمین خارج از کشور در سنوات قبل واقعا دوندگی می کند اما اعداد نجومی است. از سال ۸۵ تا ۹۷ مطالبات این معلمان ۲ همت است. در حقیقت اعداد مطالبات کم بوده اما وقتی نرخ ارز رفت بالا، عدد قابل توجه شده است.
وی با اعلان اینکه آموزش وپرورش در خارج از کشور یک مقتدر مظلوم است، اضافه کرد: دانش آموزان خارج از کشور نیز از ما مطالبه ای دارند. این دانش آموزان دو چیز را از مدرسه ما مطالبه دارند: اول هویت اسلامی و ایرانی است و الا اصلا پایشان را زیر پرچم جمهوری اسلامی نمی گذاشتند و در آن ساختمان مدرسه ایرانی نمی رفتند. دوم مدرسه بین الملل است؛ این دانش آموزان مدرسه بین الملل و حداقل دو زبانه می خواهند. یعنی برنامه درسی مدرسه با حفظ هویت اسلامی و ایرانی باید بین المللی باشد. در این خصوص این سالها غفلت شد.
تحول برنامه درسی مدارس خارج از کشور در دستور کار
رییس مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش وپرورش بیان کرد: هم اکنون مدارس خارج از کشور ما تک زبانه هستند. با بدسلیقه گی به این امر توجه نکردند که این مدارس می توانند دو زبانه باشند. برنامه درسی بین الملل مدارس خارج از کشور در دولت سیزدهم به عنوان یک برنامه تحولی و بنیادین در دستور کار قرار گرفت و به زودی خبر خوشی را دراین زمینه خواهیم داد.
فیاضی در انتهای سخنان خود اظهار داشت: رسالت مدارس بین المللی و خارج از کشور تقویت شبکه جهانی ایرانیان و نه مهاجر فرستی است. با آفتی مواجه ایم و آن هم این است که برخی مافیاهای مهاجرت به خاطر منافع مالی سن مهاجرت و موج و اغواگری مهاجرت را از سن دانشجویی به سن دانش آموزی کشانده اند که خیلی موضوع خطرناکی است.
منبع: phdhonar.ir
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب