یك پیشنهاد برای جبران افت تحصیلی در اولین سال پساكرونایی
هیچ نمایش گری معلم و هیچ مكانی مدرسه نمی گردد
به گزارش کنکور هنر سمنان مدیرکل آموزش و پرورش استان سمنان از افت تحصیلی دانش آموزان در دوران کروناویروس اطلاع داد و اظهار داشت: باآنکه میزان افت تحصیلی در استان سمنان در مقایسه با دیگر استان ها کمتر بوده اما از الان برای جبران آثار زیان بار ناشی از عدم آموزش حضوری در مدارس برنامه ریزی شده است.
محمد دستورانی در گفتگو با ایسنا اظهار نمود: بیشترین صدمه آموزشی متوجه دانش آموزان پیش دبستانی و پایه های اول و دوم بوده است.
وی ضمن اشاره به شروع به کار یک کارگروه ملی در وزارت خانه برای کاهش صدمه های ناشی از کروناویروس خاطرنشان کرد: بدون شک پس از 17-18 ماه دوری دانش آموزان از مدرسه و صدمه های ناشی از کووید19، توجه به نیازهای روحی و روانی دانش آموزان در دوران پساکرونایی، اولی تر از نیازهای آموزشی است و از همین رو این کارگروه باید توجه بیشتری به این حوزه داشته باشد.
وی با اشاره به اینکه آموزش مجازی در مواد درسی ساده و روان که نیازمند عرضه حضوری نیست می تواند همچنان ادامه یابد افزود: باید پنجره باز را به برنامه های آموزشی فوق برنامه، اردوها، بازدیدها، برخی دروس اختصاصی و... اختصاص دهیم.
مدیرکل آموزش و پرورش استان سمنان ضمن اشاره به اختصاص اعتبارات مناسب به تجهیز سالن های ورزشی کوچک مدارس امسال تصریح کرد: خرید تجهیزات و تخصیص اعتبار به این سالن ها هم در همین راستا انجام شده تا در دوران پساکرونا با ایجاد تحرکات لازم در این بخش بخشی از عقب افتادگی های ناشی از دوران کرونا جبران شود.
وی در پاسخ به پرسش ایسنا در مورد جبران افت تحصیلی بوجود آمده در سال تحصیلی پیش رزو اظهار داشت: مقرر است که در سال تحصیلی آینده و بخصوص در پایه های اول و دوم که صدمه بیشتری دیدند، تا آخر مهرماه یک مروری از دروس سال قبل صورت گیرد تا دانش آموزان با آمادگی بیشتری وارد کلاس جدید شوند.
دستورانی افزود: علاوه بر این مقرر است که درصورتیکه نیاز باشد در طول سال تحصیلی هم کلاس های جبرانی برای دانش آموزان برگزار گردد.
وی ضمن اشاره به میزان افت تحصیلی دانش آموزان اضافه کرد: ما نتایج امتحانات پایه دوازدهم را که به صورت حضوری برگزار شده را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادیم که نتایج گویای این است که در استان سمنان تنها با افت تحصیلی 6 دهم درصدی مواجه بودیم. باآنکه در امتحانات این پایه در مقایسه با سالهای پیش از آن سطح دشواری سوولات کاهش یافته بود.
هیچ نمایش گری، معلم و هیچ مکانی مدرسه نمی شود
وی افزود: میزان قبولی خردادماه در مدارس استان سمنان پارسال 91 درصد بوده که این میزان در سال تحصیلی اخیر با کاهش 6دهم درصدی به 90.04درصد رسید که این خود گویای این است که خانواده ها در استان سمنان که استانی است که از نظر سطح سواد در رتبه های بالای کشور قرار دارد، به آموزش دانش آموزان توجه داشته و از سویی هم به علت برخورداری از زیرساخت های مناسب مجازی، در این استان شاهد افت تحصیلی کمتری نسبت به دیگر استان ها و یا میانگین کشوری بودیم.
مدیرکل آموزش و پرورش استان با اشاره به اینکه پیش دبستانی ها و دانش آموزان ابتدایی بیشترین مشکل آموزشی را در دوران کرونا داشتند اضافه کرد: متاسفانه سال جاری تعداد پیش دبستانی ها در سطح استان کاهش قابل توجهی داشته است.
وی اظهار نمود: در سال تحصیلی پیش رو باید چه در چارچوب کلاس های جبرانی و فوق برنامه و چه به صورت تکرار دروس سال قبل در یکی دو ماه ابتدایی سال تحصیلی تا حد امکان بکوشیم که بخشی از افت تحصیلی پیش آمده را جبران نماییم.
وی با اشاره به اینکه کلاس مجازی بدون شک کیفیت کلاس حضوری را ندارد اظهار نمود: هیچ نمایش گری نمی تواند جای معلم و هیچ مکان و فضایی نمی تواند جای کلاس و مدرسه را برای دانش آموز پر کند.
وی ضمن اشاره به افزایش بلایای طبیعی در دنیا اظهار داشت: مدارس در دوران کروناویروس غافلگیر شدند چون که چنین تجربه ای را در گذشته نداشتند. با عنایت به افزایش بلایای طبیعی و تجربیاتی نظیر کووید19 در دنیا، معلمان در آینده باید معلمان چندوجهی و انعطاف پذیری باشند تا در صورت وقوع حوادثی از این دست بتوانند کیفیت آموزشی را حفظ کنند.
وی از ایجاد زیرساخت های مجازی و همچون سامانه شاد در آموزش و پرورش بعنوان یک تجربه گران سنگ نام برد و اظهار داشت: باید این تجربه و دستاوردها را برای آینده حفظ نماییم.
منبع: كنكور هنر
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب