گالری گردی در پایتخت؛
رویای آهنی شیرین می شود، نمایش تصاویر كنزو ایزو
كنكور هنر: نمایشگاه مجسمه های مجید محسنی با عنوان رویای آهنی و نمایشگاه تصاویر كنزو ایزو از جمعه 5 مهر در گالری های شیرین و مركز نبشی افتتاح می شوند.
به گزارش كنكور هنر به نقل از مهر، نخستین جمعه پاییزی سال ۱۳۹۸ برای گالری های پایتخت نیز همچون نخستین روز بازگشایی مدارس، پرشور است و نمایشگاه های هنری بسیاری در این روز گشایش می یابند. برخی از نمایشگاه هایی كه هفته گذشته افتتاح شدند نیز ادامه دارند مثل «چهارمین نمایشگاه روشنای بزرگان»، نمایشگاه منتخبی از آثار ناصر هوشمند وزیری مجسمه ساز فقید و نمایشگاه گروهی «نگاهی دیگر» در خانه هنرمندان ایران. در ادامه برنامه افتتاحیه برخی نمایشگاه های هنری جمعه ۵ مهرماه را برمی شمریم.
گالری شیرین
گالری شماره ۱: نمایشگاه انفرادی حجم مجید محسنی با عنوان «رویای آهنی» از جمعه ۵ مهرماه در گالری شماره ۱ شیرین به نشانی خیابان كریمخان زند، خیابان سنایی، كوچه سیزدهم، پلاك ۵ افتتاح می شود.
مجید محسنی در بیانیه این نمایشگاه نوشته است: «زندگی روزمره و پرشتاب بشری توام با تصرف غیرضروری در محیط پیرامون اش سبب شده تا حیات گونه های مختلف جانوری دستخوش تغییر شود. حیات وحش از نظر بوم شناسی و زیست شناسی دارای اهمیت زیادی است و توجه ویژه ای را درباب زنجیره حیات می طلبد و فقدان هر كدام از آنها ناشی از دخالت انسان خسارات جبران ناپذیری را به همراه خواهد داشت. بعنوان یك علاقمند به محیط زیست تصمیم به ساخت گونه های مختلف از حیوانات و نامگذاری آنها برمبنای پیشینه ادبی و یا تاریخی نمودم تا به نوبه خودم سهم كوچكی در حفاظت از محیط پیرامونم ایفا كرده باشم.»
گالری شماره ۲: نمایشگاه انفرادی نقاشی نازنین افشار با عنوان «گمگشته در گذار» در همین روز در گالری شماره ۲ شیرین افتتاح می شود.
در بیانیه این نمایشگاه آمده است: «دلیل جابه جا شدن انسان ها از یك مكان به مكان دیگر چیست؟ بطور كلی هر نوع جا به جا شدن، برای دست یافتن به تعادل است. انسان ها برای رسیدن به تعادل در خویشتن مهاجرت می كنند. ما گاه جذب تجربه هایی نو می شویم و گاه از آنها فاصله می گیریم تا به تحول خود كمك نماییم و تا زمانی كه بی قراری حاصل از این حس بی تعادلی در درونمان فروكش نكند، این سیر ادامه خواهد داشت. بر پایه تجربه شخصی، بر این باورم كه زندگی در مكان های مختلف بر چگونگی ادراكمان از آن محیط ها تاثیر می گذارد و این تاثیرات نیز به نوبه خود بر برداشت ها و باورهایمان. بعد از چندین بار جابجایی، حس در موطن بودن، دیگر به عوامل بیرونی بستگی ندارد، بلكه حسی عمیقا درونی است؛ حس و حالی است كه نه با جا و مكان، بلكه با كیفیت زندگی و هستی تعریف می شود. هر كدام از فرمها و عناصر طبیعی در كارهایم معرف محیط زیست اصیل آن است. با به چالش كشیدن رویكرد همیشگی ام به طراحی فیگوراتیو، در این كارها با به كارگیری ابزار و مواد مختلف برای خلق بافت های متفاوت، این مجموعه را به تصویر كشیده ام. علاقه ام به عكاسی و چاپ دلیلی بر استفاده از انتقال تصاویری از عكسهای قدیمی است. به گمانم این كار اشاره ایی ظریف به گذشته ماندگار در زمان حاضر است. همواره مجذوب كاربرد طلا و نقره در مینیاتورهای قدیمی برای نشان دادن نور و آب بوده ام. همین انگیزه ای شد برای ساخت رنگ های شخصی با درخشش متالیك در فرم های مختلف. قیاسی كه از دیرباز میان شرق و غرب رایج بوده، در این دسته كارهایم در خلال تركیب بندی ها به معرض نمایش گذاشته شده است كه در آنها تضادهای معمول روایت شده: نظم در مقابل آشفتگی و احساس در مقابل منطق.
در نهایت این مجموعه تلاشی است برای روایت چگونگی فراتر رفتن یادها و خاطره ها از مرزهای زمان، و رها گذاشتن ما انسان ها با حسی از هستی سرخوشانه و زودگذر!»
گالری كاما
نمایشگاهی از آثار نقاشی و عكس هومن مهردانا با عنوان «بن بست» روز جمعه ۵ مهرماه در گالری كاما به نشانی خیابان پاسداران، گلستان دهم، پلاك ۴۴ طبقه دوم گشایش می یابد. این هنرمند كه سابقه عكاسی و فیلمسازی را در كارنامه هنری خود دارد، در این نمایشگاه ۲۲ اثر نقاشی و عكس كه پرتره هستند را برای اولین بار به نمایش می گذارد. آثار نقاشی مهردانا در این نمایشگاه امتداد فعالیت های سینمایی این هنرمند است كه بر روی بوم نقاشی آمده اند. ۱۵ اثر نقاشی این هنرمند با تكنیك رنگ و روغن روی بوم و پنل خلق و ۷ عكس نیز با نگاتیو و چاپ دستی، آنالوگ با دوربین های قطع ۱۲۰ هاسلبلاد و قطع لایكای ۱۳۵ ثبت شده اند.
گالری اُ
«حسی از یك فضا» عنوان نمایشگاه انفرادی نقاشی بهرو باقری است كه جمعه ۵ مهرماه در گالری اُ واقع در خیابان سنایی، خیابان شاهین (خدری)، پلاك ۱۸، طبقه اول شروع به كار می كند.
مركز نبشی
«كنزو ایزو» عنوان نمایشگاه انفرادی تصاویر كنرو ایزو هنرمند ژاپنی ساكن نیویورك است كه از جمعه همین هفته در مركز نبشی به نشانی خیابان كریم خان، خیابان استاد نجات اللهی (ویلا)، كوچه خسرو، پلاك ۵۱ گشایش می یابد. كنرو ایزو اندیشمندی تصویری ست كه عكاسی را حاملی برای حیات دشت های خیال و مكان های معنا به عالم ملموس تصویر می كند. او چندان با رنگ ها در نمی آمیزد و معنا را بی پیرایه در طیف گسترده ی سایه ها و روشنایی ها می جوید. ایزو عكاس دره تاریك و رأس نور است. ایزو چیزها را پیش از آن كه به دام زبان بیفتند و اسیر تفسیر شوند، اهلی تصویر می كند.
در بیانیه این نمایشگاه آمده است: « در این نمایش از كنرو ایزو سه مجموعه ارائه شده است: «مكان های مقدس» و مجموعه های «طبیعت بی جان» سیاه وسفید و «آبی». او طی سال ها سفر به مكان های مقدس كه ابتدا به قصد اهرام ثلاثه ی مصر در سال ۱۹۷۹ آغاز شد، به مشاهده و ثبت معنویتِ حاضر در این مكان های مقدس پرداخته است؛ مكان هایی كه شكل پایای تعین مادی امر مذهبی اند. گفتار ویژه ای كه در تصاویر او نقش بندی شده، انسان محوریِ معنویت و پرستش است. مجموعه ی «مكان های مقدس» بیننده را به خاستگاهی تعجب آور و شگفت هنگام مواجهه با چیزی غیرانسانی می برد، هرچند كه قبل از پرسش برانگیزیِ موجودیت مكان، به پدیدآورنده ی مكان و پرستش گرانش نظر می كند. این عكس ها طی سال های ۱۹۷۹ تا ۲۰۱۳ در طول سفر به مكان های اعجاب انگیز معنوی گرفته شده اند.
مجموعه های طبیعت بی جان كنرو ایزو كه در یكی سیاه وسفید و در دیگری آبی اند، هم چون موزه ای ست كه می خواهد خودرا فراتر از شیء به نمایش بگذارد، اما موزه ای فراتر از اشیا با معناهای تثبیت شده شان: معنایی كه اشیا در هم جواری با هم پیدا می كنند. ایزو در این مجموعه ها با تواضع در نمایش طیف تاریكی و روشنایی، دریافت وسیع تری از اشیا را قبل از آن كه قادر باشیم درباره شان سخن بگوییم ارائه می دهد. گل های سیاه وسفید مجموعه «طبیعت بی جان» كه بین سال های ۱۹۹۱ تا ۱۹۹۸ گرفته شده اند، یك ماجراجویی شورانگیز، جادویی، شاعرانه، لذت مند و درعین حال ساختاری جسمیت یافته از تضاد نور و سایه را نمایش می دهند؛ گویی این كه پله های تاریك و روشنی بر این بافت لطیف، گل ها را از حال ایستای شان به رقصی شورانگیز وا داشته است.
در مقابلِ شورمندی رقص نور و تاریكی گل های «طبیعت بی جان»، رنگ مایه ی آبیِ مجموعه ی «آبی» بازگشت به معنویت و سكون است. این مجموعه كه بین سال های ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۴ عكاسی شده، با آن اشیا هرروزه و دم دستی اش یادآور نقاشی های دوره ی آبی پیكاسو و رازآلودگی پنهان در پس هر شئی روزمره است. عكاسی ایزو تكه ای ست از زندگی، فضایی ست از شعر و سایه ای ست در روشنی.»
گالری راه ابریشم
نمایشگاه گروهی حجم، عكس پرگل عینالو و بابك كاظمی با عنوان «كرم خراط» از روز جمعه ۵ مهرماه در گالری راه ابریشم به نشانی بلوار كشاورز، بین وصال شیرازی و قدس، ساختمان تكنو آجر، پلاك ۲۱۰ گشایش می یابد و تا ۳۰ مهرماه ادامه خواهد داشت.
گالری هور
مهدی حسینی مدرس دانشگاه و پژوهشگر هنری، نخستین جمعه پاییز نقاشی هایش را در گالری هور به نشانی خیابان مطهری، خیابان میرزای شیرازی شمالی، كوچه نعیمی، شماره ۱۲ به نمایش می گذارد.
در بیانیه این نمایشگاه به قلم عباس میرزا آمده است: «آثار اخیر مهدی حسینی در بر گیرنده فضاهای متفاوتی است كه خاطره دوره های مختلف هنری اش را زنده می كند.
انتزاع هندسی، همیشه بخشی اساسی از عناصر شكل دهنده آثار حسینی هستند و ریشه در مطالعه دقیق آثار نكارگری مكتب هرات ایران (قرن ۹ هـجری) دارد. آثار این دوره، نوعی تجربه شخصی از ادارك درونی برای مخاطب فراهم می آورد كه با امر والا (Sublime) پیوند می خورد. این تجربه نه تنها در برخورد با آثار انتزاعی متبادر می شود، بلكه برای آثار فیگوراتیو هم قابل تعمیم می باشد. فضای های پاپ دههی پنجاه خورشیدی كه اغلب با نشان دادن تنهایی انسان های معاصر شكل گـرفته بود، در این دوره جای خودرا به نمایش غیر مستقیم ردپایی از حضور انسان می دهد كه بی ارتباط با فضاهای مینیمال دوره های اخیر.»
فضای هنری هم رس
نمایشگاه نقاشی های آیدا روزبیانی با عنوان «میانگاه» از جمعه ۵ مهر در فضای هنری هم رس واقع در خیابان ولیعصر، نرسیده به میدان تجریش، روبروی پمپ بنزین باغ فردوس، جنب بانك مهر ایران، شماره ۲۹۹۶، طبقه ۲ افتتاح می شود. در بیانیه این نمایشگاه آمده است: «انتظار رنگ اصلی اجتماع این روزهاست. نقش تاریخی سرشار از افسانه ها را در كاشتن چنین ذهنیتی نمیتوان نادید گرفت. انفعال نخستین میوه چنین ذهنیت فرهنگی است كه چشم به تغییری دوخته كه در راه ایجادش حضوری ندارد امید به ابرقهرمانی كه ركود جریان زیست ما را برهم بزند، گنداب زندگیمان را بشكافد و آن جواهر خفته ای كه خیال داریم درونمان زندانیست را بیرون بكشد. هویتی كه تنها از قصه های قدیمی آب میخورد و نگاهی رو به واقعیت ندارد.
میانگاه ایستگاه تاریكی است كه سرگشته در آن به دور خود میچرخیم گاه دست هم را میگیریم گاه بهم تنه میزنیم و همچنان راه نمی یابیم.»
گالری آ
«جزیره سرگردانی» عنوان نمایشگاه انفرادی نقاشی مجید فعال است كه از نخستین جمعه مهرماه در گالری آ به نشانی خیابان كریم خان زند، خیابان عضدی(آبان جنوبی)، كوچه ارشد، پلاك ۷ گشایش می یابد.
در بیانیه این نمایشگاه آمده است: «هر روزه مسافران زیادی برای دیدن این خشكی به سرزمین ما می آیند. از سایه های كوتاه درختان یداست كه این سفره زود تمام می شود. این گوشه جهان، همیشه جزیره سرگردانی بوده....»
گالری ایوان
نمایشگاه انفرادی نقاشی ویدا جیلانچی با عنوان «تقابل» از ۵ مهرماه در گالری ایوان واقع در الهیه، خیابان مهدیه، خیابان جبهه، كوچه لسانی، بن بست حمید، شماره یك شروع به كار می كند.
در بیانیه این نمایشگاه به قلم فریدون امیدی آمده است: «در این كافه های مدرن امروزی فیگورهای انسانی جزییاتی ندارند و بنظر می رسد نقاش به شخصیت های درونی آنها توجهی نداشته و اهتمام كرده طبیعت بی جان هایی بسازد كه فضای صنعتی آنها را احاطه كرده و نقاش اهتمام دارد با اشكال و تكرار چراغ های روشن و لامپ های رنگی فضای این كافه ها را گرم تر نشان دهد.
شمایی از تجمع و تفرق میز و صندلی و پیشخوان كافه ها كه بازی نور و انعكاس اشیاء به آن هویتی شهری داده، شهری مسخ شده و در شتاب كه با بهم خوردن چشمی زمان نیز در آن تغییر كرده، جابجا می شود.»
گالری والی
نمایشگاه انفرادی نقاشی و حجم سعیده حاتمی با عنوان «چیرگی» از جمعه ۵ مهر در گالری والی به نشانی میدان ونك، خیابان شهید خدامی، پلاك ۷۲ گشایش می یابد و تا ۱۶ مهرماه ادامه خواهد داشت.
منبع: كنكور هنر
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب