بررسی تطبیقی معماری ژاپن و ایران

بررسی تطبیقی معماری ژاپن و ایران به گزارش کنکور هنر، سفیر ژاپن در جمهوری اسلامی ایران در سمپوزیوم بین المللی «هنر و فضای مابین؛ ایران/ژاپن» اظهار داشت: فارغ از مباحث سیاسی ارتباط دانشگاهی بین ایران و ژاپن شکل گرفته است و از تبادل دانشجو میان دو کشور استقبال می نماییم.


به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، تاماکی تسوکادا در سمپوزیوم بین المللی «هنر و فضای مابین؛ ایران-ژاپن» اظهار داشت: این رویداد با هدف تقویت مطالعات تطبیقی میان فرهنگی و انتقال اندیشه ها و تبادلات هنر و معماری در راه جاده‌ی ابریشم برگزار شده است. برگزاری رویدادهای فرهنگی از برنامه های ما در ایران است که مردم دو کشور هرچه بیشتر با فرهنگ یکدیگر آشنا گردند تا بتوانیم از ظرفیت ارتباطات تاریخی و ارزش های مشترک میان ایران و ژاپن بهره ببریم.
وی با ابزار خرسندی از حضور در این رویداد اظهار داشت: فارغ از مباحث سیاسی و تنش ها، ارتباط آکادمیک بین ایران و ژاپن شکل گرفته است؛ تجربه آشنایی با فرهنگ ایران داشتند بسیار اعجاب انگیز است.
سفیر ژاپن در تهران ضمن اشاره به تبادل دانشجو میان دو کشور اضافه کرد: تبادل دانشجویان بین دو کشور را باید تقویت کرد. تلاش داریم فرهنگ ایران را نشر دهیم و به حیطه های دیگر معرفی نماییم تا بتوانیم از سایر ظرفیتهای فرهنگی و علمی دو کشور استفاده نماییم.
درک مشترک بین ایران و ژاپن ضروری است
الهام اندرودی دبیر سمپوزیوم بین المللی «هنر و فضای درخلال ایران/ژاپن» اظهار داشت: یکی از مهم ترین اهداف رویداد اینست که بتوانیم به این نقطه مشترک برسیم که چه مباحث مشترکی بین معماری ایران و ژاپن وجود دارد. ژاپن کشوری است که در راه جاده ابریشم و در نقطه انتهایی قرار دارد. ژاپن دروازه تکنولوژی است و ایران از پیشینه فرهنگ و تاریخی برخوردار می باشد و بدین سان دو کشور می توانند با فهم مشترک از تجربه های یکدیگر بهره ببرند. همین مساله درک مشترک بین ایران و ژاپن را ضروری می کند.
وی اضافه کرد: هدف دیگر این رویداد مطالعه تطبیقی فرهنگ ایران و ژاپن است. معماری ژاپن تبدیل به کانون تحرک دنیا شده است و خرسندیم که در مهم ترین جایزه معتبر معماری ۹ نفر ژاپنی برنده شدند.
اندرودی اظهار داشت: مهم می باشد که بدانیم چه درس هایی می توانیم از آنها بیاموزیم. صاحبنظرانی که در حوزه معماری فعال می باشند در رابطه به فضاهای شهرسازی ژاپن یک پاسخ مشترک دارند که این معماری به خوبی منعکس کننده فرهنگ کشور آنهاست. در واقع همچنانکه زبان معماری جدید را داراست به ماهیت فرهنگی و تاریخی خود وفادار است و میتوان پیوند سبک زندگی ژاپنی را با دنیای امروز دید.


وی اضافه کرد: بسیار پرارزش است که روند طی شده را مطالعه کنیم؛ روندی که ژاپن توانسته است مدرنیته را روی ریشه های سنتی خود بنا کند و سنت خویش را همچنان پویا نگاه دارد. ما باید از این تجربه استفاده نماییم که چگونه می توانیم یک حلقه وصل پیدا نماییم تا معماری تاریخی خویش را به نیازهای انسان امروز متصل نماییم.
وی در شباهت فضای آستانگی در معماری ایران و ژاپن اظهار داشت: هر دو کشور دارای فرهنگ و هنر غنی هستند. ما در حوزه گذار و آستانگی بسیار غنی هستیم. ایوان، گنبد، حیاط، دالان، هشتی، پردیس و باغ زمینه های بسیار قدرتمندی بودند که پیوندی بین فضای اندورنی و بیرونی ایجاد می کردند.
اندوری اظهار نمود: من که مطالعه تطبیقی میان دو کشور انجام دادم متوجه شدم که مشترکات زیادی بین دو فرهنگ وجود دارد؛ جاده ابریشم علاوه بر ارتباطات اقتصادی، ارتباط بین فرهنگ و ایده های مختلف و اندیشه های تاریخی را شکل داد و همه این کشورها دارای یک پیوندهای ناگسستنی هستند که با مطالعه آنها می توانیم به شکل متقابل هم تأثیر بگذاریم و هم تأثیر بگیریم.
هم زمان با دومین همایش علمی بین المللی «هنر و فضای مابین، ایران- ژاپن» با مبحث فضا، آستانگی و مطالعات تطبیقی جاده‌ی ابریشم در دانشکدگان هنرهای زیبا دانشگاه تهران، نمایشگاهی از چیدمان های هنرمندان ژاپنی در باغ نگارستان دانشگاه تهران برگزار می شود.
گفتنی است نمایشگاه «سفر در راه جاده ابریشم» از ۱۸ دیماه تا ۱۸ بهمن ماه ۱۴۰۳ در گالری موزه کمال الملک و محوطه‌ی باغ نگارستان، پذیرای محققان، دانشجویان، هنرمندان و علاقه مندان است.
این نمایشگاه آثاری از آراتا ایسوزاکی، شیگرو بان و ریو نیشیزاوا، سه معمار برگزیده ژاپنی برنده‌ی جایزه پریتزکر، را در بر خواهد داشت.



منبع:

1403/10/20
09:53:48
5.0 / 5
13
تگهای خبر: تكنولوژی , دانشجو , دانشگاه , ساز
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۳
کنکور دکترای هنر
phdhonar.ir - تمام حقوق برای كنكور هنر محفوظ است

كنكور هنر

کنکور دکترای هنر