مجید رضاییان:

آزادی بیان گرفتار تعارف و تکلف است

آزادی بیان گرفتار تعارف و تکلف است به گزارش کنکور هنر، «آمار و ارقام نشان داده است ما در برخی از موارد مرز فاجعه را رد کرده ایم که خسارت های بسیاری را به همراه داشت، باید رفت به سمت تغییر.»



خبرگزاری خبرگزاری خبرآنلاین، در ۱۷ مردادماه سال جاری، میزبان شخصیت هایی برجسته و شاخص از حوزه سیاست، اقتصاد، فرهنگ، ورزش و... در جمع تحریریه خود بود تا یک «روز خبرنگار» متفاوت از سالهای گذشته در این مجموعه رسانه ای رقم بخورد.
دکتر مجید رضاییان استاد ارتباطات، روزنامه نگار، نویسنده و پژوهشگر در این جلسه با شرح کوتاه سه نکته وضعیت امروز رسانه در کشور را بازخوانی و نیازها و لزوم ها را بازگو کرد.
مجید رضاییان مساله کلیدی در قانون اساسی که با تعارف و تکلف در دولت های مختلف معطل مانده را «آزادی بیان» دانست و در بسط این مساله و ارتباط آن با رسانه این گونه تحلیل کرد: نکته اول اینست در قانون اساسی اصلی است که همه با آن تعارف و رودربایستی دارند، دولت های مختلف آمده اند با گرایش های مختلف و این رودربایستی را نتوانستند حل کنند و آن یک کلمه «آزادی بیان» است. نگاه ما در این سرزمین به آزادی بیان بدون رودربایستی «امنیتی» است و فرهنگی نیست.

او افزود: البته دو نظریه وجود دارد که یکی آزادی بیان را سیاسی - اجتماعی تعریف می کند و نظریه دیگر آنرا مساله فرهنگی می داند، شاید خیلی از ما که در این جلسه هستیم آنرا فرهنگی بدانیم که بسترهای آن از جای دیگر و از حاکمیت می آید؛ نگاه سیاسی - اجتماعی هم قواعد خودش را دارد که بسترهای آن هم از حاکمیت سیاسی می آید؛ اما وقتی نگاه امنیتی داشته باشید نتیجه اش آن می شود که شما توان و بستر ایجاد رسانه ای همچون «رویترز» را ندارید که دنیا را در دست بگیرید.



منبع:

1403/05/18
11:53:59
5.0 / 5
273
تگهای خبر: آنلاین , پژوهش
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۱
کنکور دکترای هنر
phdhonar.ir - تمام حقوق برای كنكور هنر محفوظ است

كنكور هنر

کنکور دکترای هنر